SOTI is in Nederland marktleider voor Enterprise Mobility Management (EMM) solutions. Wat dat precies inhoudt en hoe die markt zich ontwikkelt, vertelt Peter Schuchmann, Regional Sales Manager voor Nederland.
EMM
SOTI levert EMM solutions en daarbij speelt SOTI MobiControl een grote rol. Het is software waarmee devices remote kunnen worden gecontroleerd, gevolgd en beheerd. De vraag naar dergelijke tools is in een aantal sectoren traditioneel sterk en de afgelopen jaren verder gegroeid. “Handscanners, rugged devices, wearables en alle andere devices in gebruik bij warehousing, logistiek en transport moeten het gewoon altijd doen”, zegt Peter. “Een lege accu moet worden voorkomen, want voor je het weet levert dat door een hele keten vertraging en dus schade op.”
Hij spreekt over ‘blue collar’ devices en dat is een goede benaming. Iedereen heeft daar direct een beeld bij. De markt die SOTI bedient, is de afgelopen jaren fors gegroeid, zowel in Nederland als daarbuiten. “We moeten steeds vaker precies weten waar goederen zijn. Dat betekent meer en vaker registeren. Dat gebeurt met de devices die ik net al noemde. Meer gebruik mag niet leiden tot meer uitval. Daarom blijft de vraag naar bijvoorbeeld SOTI MobiControl groot.”
SOTI XSight
SOTI breidt het portfolio uit en richt zich inmiddels ook op nieuwe markten en verticals. Daarbij gaat het om zowel markten die voldoen aan de omschrijving ‘blue collar’ als ‘white collar’. Om die ontwikkelingen te ondersteunen, is het portfolio recent uitgebreid met SOTI XSight.
Een standaard EMM-pakket kijkt naar de huidige status van devices en kan voor remote onderhoud worden ingezet. SOTI XSight gaat verder. Daarmee is het mogelijk te voorspellen wanneer devices op welke punten uitval gaan vertonen. Eerder over meer kennis beschikken, is een gamechanger. Uiteraard kan het naadloos worden geïntegreerd met SOTI MobiControl en is het geschikt voor elk gangbaar OS.
Nieuwe markten
SOTI gaat zich de komende periode ook meer richten op nieuwe markten. “Dat doen wij uiteraard niet alleen. We hebben een partnerkanaal dat we rechtstreeks voorzien. Met hen en nieuwe partijen zullen we die nieuwe markten gaan betreden”, vertelt Peter. “Ik kan daarover zeggen dat we ons in 2022 meer gaan richten op bijvoorbeeld healthcare. Dat is een geen blue collar, maar een white collar markt. Om die te kunnen bedienen, zullen we ons portfolio verder moeten aanpassen. Daarover kunnen we binnenkort meer vertellen.”
Dataverlies voorkomen
Waar hij al meer over kan zeggen, is een ander voorbeeld van de white collar markt met het SOTI ONE Platform. “We merken dat de vraag naar EMM-diensten in het gewone bedrijfsleven ook toeneemt. Bij logistiek wil men uitval voorkomen. In het bedrijfsleven speelt dat eigenlijk minder. Daar maakt men zich vooral zorgen om het verlies van data. Weten waar een device is en voorkomen dat het defect raakt, is sinds de komst van de AVG veel belangrijker geworden. Bedrijven kloppen daarom al vaker aan bij onze partners. Als SOTI zien wij de potentie van die markt, dus die gaan wij ook actiever benaderen.”
SOTI ONE Platform
Bij het betreden van nieuwe markten en het uitbouwen van bestaande zal het SOTI ONE Platform een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Het is de ultieme management tool voor alle mogelijke protocollen die in een netwerk voorkomen. Het is de laag over protocollen en maakt beheer mogelijk vanaf één scherm.
“Dit leidt tot een verhoging van de efficiency. Men heeft meer overzicht en kan veel makkelijker devices toevoegen aan de EMM-regels van een bedrijf”, geeft Peter aan “Deze stap is belangrijk omdat op die manier ook eindelijk de bestaande problemen rond het beheer van OT- en IoT-devices worden opgelost.”
Nieuwe partners
Peter bevestigt dat dat impliceert dat SOTI ook interessant wordt voor een heel ander soort dienstverleners. “Nu we met SOTI nieuwe markten met deels nieuwe oplossingen gaan betreden, hebben we inderdaad baat bij meer en ook andere partners. Ik zie dat onze vestiging in de Nordics al heel veel zaken doet met MSP’s. Dat is een groep dienstverleners waar we in Nederland beter naar moeten gaan kijken in 2022.”
Daarmee heeft Peter voor de tweede keer een tipje van de sluier opgelicht. We zijn benieuwd waar SOTI allemaal mee gaat komen. Het is wel duidelijk dat hier new business in het verschiet ligt voor de bestaande en ook nieuwe partners.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 5)