• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Elisabeth Hankeln (Eurofiber) en Diana Krieger (Soverin) over digitale soevereiniteit

‘Zeggenschap en controle over data terugpakken’

26-06-2025
Eurofiber-1 Elisabeth Hankeln & Diana Krieger-400
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Inzetten op meer digitale soevereiniteit biedt gewoon goede businesskansen. Dat vinden Elisabeth Hankeln van Eurofiber en Diana Krieger van e-maildienst Soverin. Beiden namen deel aan de rondetafel Digitale Soevereiniteit en we spraken ze later uitgebreider over dit belangrijke onderwerp. Ook AI komt in dit dubbelinterview ter sprake en dat past er onverwacht goed bij.

Eurofiber-1 Elisabeth Hankeln & Diana Krieger-400Dat digitale soevereiniteit nog hoger op de agenda staat, bevestigt Elisabeth Hankeln. Ze is managing director Cloud Infra van Eurofiber en ziet de aandacht voor het onderwerp in de media de laatste weken toenemen. Door dit interview samen met Diana te doen, wil ze onderstrepen dat digitale soevereiniteit gaat over meer dan één product van één bedrijf. “Als het om digitale soevereiniteit gaat, moet je kijken naar de hele stack of keten van de fysieke infrastructuur met datacenters en connectiviteit tot aan de applicaties die je in je organisatie gebruikt”, zegt Elisabeth.

Diana Krieger is co-founder en CEO van e-maildienst Soverin en zij herkent het beeld. “Er wordt beduidend meer over gecommuniceerd, wat overigens niet wil zeggen dat elk verhaal ook klopt”, aldus Diana. “Mede daarom pleiten we voor meer educatie. We moeten echt beter uitleggen dat dit meer is dan een technisch vraagstuk. Dit raakt je bedrijfsvoering en je afnemers. We moeten bovendien af van het idee dat Europa zelf een allesomvattende one-stop-shop moet bouwen. Het is veel realistischer en effectiever om goed samenwerkende diensten en producten in een pakket aan te bieden. Juist omdat het landschap gefragmenteerd is, is het belangrijk dat partijen een brug slaan.”

Weloverwogen keuze

Elisabeth vult aan: “Als je een bedrijf runt, dan kan het zijn dat het in orde is om gebruik te blijven maken van de publieke non-Europese clouds voor bepaalde applicaties en workloads. Maar daar moet een weloverwogen keuze aan ten grondslag liggen en dat is volgens mij in het verleden te weinig gebeurd. Ease of use en het idee van betaalbaarheid waren doorslaggevend.”

Ze wijst er vervolgens op dat ook zonder de aandacht voor digitale soevereiniteit er genoeg redenen zijn die twee criteria van ease of use en betaalbaarheid uit te breiden. “Regelgeving zoals NIS2, DORA en straks ook de CRA, dwingt bedrijven meer vragen te stellen aan hun IT-leveranciers en ketenpartners. Waar men precies op moet letten, dat valt onder de educatie waar Diana het over had.”

Tijdens het gesprek vergelijkt Elisabeth de situatie in Nederland met die in de buurlanden. “Als de onrust over digitale soevereiniteit hier iets aantoont, dan is het dat het land heel erg vooroploopt in digitalisering. Dat klinkt goed en dat is het ook. Maar we komen er nu achter dat we in het verleden te weinig vragen hebben gesteld. Daardoor is nu er een lock-in ontstaan die in toenemende mate als ongewenst wordt beschouwd.”

Andere vragen van klanten?

Dat interessante inzicht triggert de vraag of klanten en prospects in Nederland door de recente ontwikkelingen inmiddels meer en andere vragen stellen. “Absoluut”, zegt Elisabeth “Maar het is ook een onderwerp dat ons als aanbieders intern bezighoudt. Met onze clouddiensten, connectiviteitsinfra en datacenters bieden we enkele belangrijke schakels van de keten om tot digitale soevereiniteit te komen, maar niet alle. Daarom zijn goede contacten nodig met partijen zoals Soverin, de system integrators, consultants waarmee we samenwerken. En zelfs toeleveranciers. De verticals waar we traditioneel sterk in zijn zoals de publieke sector, gezondheid, finance en onderzoek, hebben overigens al heel lang een pakket van eisen rondom digitale soevereiniteit. Andere sectoren komen nu ook merkbaar in beweging.”

Het verhaal van Soverin is iets anders. “Onze naam is 10 jaar geleden afgeleid van soevereiniteit”, zegt Diana. “Daarmee hebben we al een geloofwaardige positie op de markt. Klanten en resellers weten waar we voor staan. We hebben sinds dit voorjaar overigens veel aanvragen gekregen van nieuwe resellers en MSP’s die onze e-maildienst in ieder geval als serieus alternatief willen aanbieden voor Big Tech. Die ontwikkeling heeft ook te maken met vragen van klanten van die resellers. Dat bewijst toch wel dat mensen aan het denken zijn gezet en de bewustwording toeneemt.”

AI en digitale soevereiniteit

Ook de opkomst van AI komt ter sprake, en de vraag of dit en digitale soevereiniteit twee ontwikkelingen zijn die volkomen los van elkaar staan. En of ze elkaar zelfs in de weg zitten. Elisabeth ziet dat anders. “Bij Eurofiber krijgen we veel aanvragen voor onze cloud- en datacenterdiensten voor het ontwikkelen van AI-toepassingen die men nadrukkelijk niet in een publieke of niet-Europese omgeving wil onderbrengen. Dit zijn startups en bestaande ondernemingen die de exacte locatie van data en volledige controle daarover eisen.” Daarmee wijst ze niet alleen op een grote groep bedrijven die voldoende awareness hebben. Minstens zo belangrijk is dat zelfs voor AI het aanbod van hyperscalers niet langer per definitie het goedkoopste is.

Diana ziet dat AI ook de business van Soverin zal gaan veranderen. “E-mail is nu nog vooral een eindpunt terwijl het opschuift naar een soort communicatielaag waarbij je contextueel kan communiceren en die synchroniseert op basis van wat er om je heen gebeurt. Daar zal AI die voldoet aan onze eisen ten aanzien van digitale soevereiniteit een rol in vervullen: transparant, uitlegbaar en zonder afhankelijkheid van Big Tech. Daarbij is het essentieel dat AI-oplossingen niet los staan van bestaande tools, maar er slim mee samenwerken – juist dat is waar Europese samenwerking haar kracht kan tonen.”

Wat staat digitale soevereiniteit in de weg?

Digitale soevereiniteit hoeft AI dus helemaal niet in de weg te staan. En het omgekeerde is ook het geval. In Nederland en Europa is er een sterk groeiende groep van hightech aanbieders van soevereine AI-clouddiensten. Die constatering leidt tot de vraag: wat staat digitale soevereiniteit in de weg behalve de nog te lage awareness in de markt?

Op die vraag reageert Elisabeth als eerste: “Aan de bovenkant van de markt staat ondeelbaar aanbesteden elke vooruitgang bij digitale soevereiniteit vooralsnog in de weg. De noodzaak van digitale soevereiniteit en resilience benadrukt wat mij betreft dat daar echt iets moet veranderen. Dat dit sentiment breder leeft in de markt is bevestigd in de discussie tijdens de rondetafel.”

Diana noemt ‘sovereignty washing’ als een verstorende factor en koppelt daaraan de wens te komen tot objectieve, meetbare criteria voor soevereiniteit. “Dat is een pleidooi voor meer transparantie door en voor alle schakels in de keten voor samenwerking. Heldere criteria maken het makkelijker om onafhankelijke Europese diensten te combineren tot een geloofwaardig alternatief.”

Allesbehalve een bedreiging

Resumerend ziet Diana digitale soevereiniteit allesbehalve als een bedreiging: “We pakken terug wat van ons is weggelopen zonder dat we ons daar bewust van waren, namelijk de zeggenschap en controle over data.” Elisabeth vult dat aan met: “Wat lang goed was en voldeed, is toe aan herziening. De reden is ongewoon, maar veranderingen in je dienstverlening en wensen van je klanten zijn dat niet. Omschakelen naar meer digitale soevereiniteit kost even moeite maar het biedt echt ook weer meer kansen en business. We moeten de lock-ins en andere ongewenste afhankelijkheden doorbreken, en dat kan. Een hoge mate van digitale soevereiniteit is nu al realiseerbaar.”

Kijk op www.eurofiber.nl voor meer informatie over connectiviteits- en cloudinfrastructuurdiensten voor de zakelijke markt

(dit artikel verscheen in ITchannelPRO magazine 2025-02)

Tags: digitale soevereiniteitITchannelPRO Magazine

GerelateerdeBerichten

europe-1264062_640

Digital Sovereignty Index (DSI)

2025/08/14
Philipp Mueller - Press Release Headshot - Square

Philipp Müller: denken over Europese Resilience (veerkracht)

2025/08/12
Volgend bericht
euro geld

Onderbelicht aspect van de Amerikaanse handelspolitiek

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon