Het is maandagochtend als met een omweg een persbericht over een telecom deal in de postbus belandt. De eerste reactie: Eindelijk weer eens een complexe overname! We mogen de Britten dankbaar zijn voor nieuws dat we in Nederland al heel lang niet meer gezien hebben.
Virgin Media O2 en Daisy Group zijn de afzenders van het bericht. De eerste partij kan bij de lezer bekend zijn als aanbieder van kabelinternet, tv en mobile communicatie. Daisy Group is waarschijnlijk totaal onbekend, maar dat is een echte B2B aanbieder.
Uitsluitend B2B
VMO2 en Daisy fuseren tot een bedrijf dat uitsluitend de B2B zal bedienen. Dat is interessant, want het betekent dat een groot deel van de VMO2 business buiten de deal gehouden wordt. Om precies te zijn elke vorm van wholesale. De partijen achter VMO2 – Telefónica (O2) en Liberty Global – vinden de consumentenmarkt dus te belangrijk om te delen met nog een andere partij.
In het nieuwe fusiebedrijf (welke naam dat krijgt is nog onbekend) heeft VMO2 70 procent van de aandelen en Daisy 30. De geschatte jaaromzet is GBP 1,4 miljard. Die omzet komt niet alleen uit het leveren van verbindingen en het afrekenen van dataverkeer. Daisy heeft een redelijk cloud portfolio en managed services. Dat levert het direct, maar ook weer via een partnerkanaal.
Interessant en complex
Dit is om een aantal redenen interessante en complexe deal. Het begint ermee dat weinigen zich kunnen voorstellen dat een leverancier van coax internet en tv de logische grootaandeelhouder is van een bedrijf met zo te zien veel MSP diensten.
Maar goed, die DNA en achtergrond is geen probleem. Dan komt is er een bestaand partnerkanaal dat opeens meer vormen van connectiviteit kan leveren. Zal dat gaan leiden tot conflicten, als de eigen infra meer gepushed wordt ten koste van de regionale partijen waar al jaren zaken mee wordt gedaan.
Een vraag die ook direct opkomt is of partners goedkoper uit zijn als ze Daisy als schakel voor mobiele communicatie wegvalt.
Overeenkomsten
Tenslotte is er nog reden goed te kijken naar VMO2. Dat bedrijf, de overeenkomsten met de Nederlandse variant zijn groot, heeft te kampen met de nodige operationele uitdagingen. De mobiele tak zorgde lang voor aanwas van klanten (waartoe ook slimme meters worden gerekend!) terwijl bij de vaste diensten en tv al langer sprake is van uitstroom. 2024 werd afgesloten met weer een kwartaal omzetkrimp (4%). Q1-2025 is een daling van zowel mobiele als vaste klanten gemeld.
Als je dit zo leest dan komt mogelijk de vraag op: maar waarom deze deal en waarom alleen aan de andere kant van de Noordzee?
Interessante gedachte.
Het antwoord op die dubbele vraag weten we ook niet. We weten wel dat op de Britse markt Vodafone en Three groen licht hebben gekregen voor een volledige fusie. Dat raakt vooral de B2C markt. Is deze B2B deal daar een reactie op? Het is een interessante gedachte.
Zou deze sprong naar voren ook in Nederland kunnen, is die grote aanbieder met een coax netwerk in staat een zakelijke aanbieder van behoorlijke omvang over te nemen? Een vergelijkbare complexe deal zou het Nederlandse telco en MSP landschap en de agenda’s van alle overname experts behoorlijk door elkaar schudden.