Aan de melding van de hoster zijn een paar berichten vooraf gegaan. De oplettende lezer kon al enige tijd weten dat iets niet goed loopt met deze gratis dienst van Transip. Of dat gebruikers heeft aangezet andermaal de kleine lettertjes die bij het aanbod horen te lezen valt te betwijfelen. Daarom zal menigeen geschrokken zijn van het nieuws.
Er is een paar maanden de tijd de data te downloaden. Uiteraard is er een optie voor het upgraden naar een betaalde account. Dat laatste zal voor velen een gevoelde noodzaak zijn. Die groep gebruikt de gratis opslagcapaciteit tot 1TB waarschijnlijk dagelijks.
Waar is gratis gebleven?
Wie op internet kijkt ziet dat er geen vergelijkbare gratis aanbiedingen zijn. Het is precies dat punt dat nu velen zal opvallen.
Jaren achterelkaar is door de bekende onderzoeksbureaus gehint op steeds lagere prijzen voor clouddiensten. Als logisch gevolg van meer klanten kunnen de diensten goedkoper worden aangeboden. Het schaalvoordeel komt dan bij de klant terecht.
Voor een groot deel klopt dat ook. In tien jaar tijd is het aanbod van AWS en consorten uitgebreid en op punten goedkoper geworden. Er is echter een dienst waarvoor het niet geldt. Dat is inderdaad de online cloud opslag. Sterker nog het aantal aanbieders voor deze dienst is zelfs afgenomen en nieuwe toetreders zijn er nog maar weinig.
De krimpende markt aan de aanbodzijde heeft twee oorzaken. Ten eerste is het moeilijk op te boksen tegen een paar grote Amerikaanse giganten die het voordeel van integratie met de cloudsuites hebben. Tweede reden is dat het niet makkelijk is over een langere periode de dienst rendabel te houden. Het aantal upgraders of direct betalende klanten is namelijk gering.
Dat er los van de drie hyperscalers ten minste twee andere grote internationale aanbieders zijn die ook de consumenten en klein zakelijke markt aanspreken is bekend. Maar ook die zijn inmiddels geen prijsvechters meer. Laat staan dat ze nog stunten met gratis aanbod. Dropbox en Box zijn namelijk al een paar jaren beursgenoteerd en moeten nu vooral sturen op een hogere ARPU in plaats van het vergroten van het klantenbestand met gratis accounts of lage ARPU klanten.
Consument en SohO
Voor de goede orde, het zijn niet alleen consumenten die er zich nu afvragen waar al dat gratis aanbod van een paar jaar terug is gebleven. Het zijn juist ook de klein zakelijke gebruikers die hierdoor geraakt worden. Een deel van deze grote groep zal huiverig zijn bij het accepteren van ander gratis aanbod. Privacy, Amerikaanse clouds en dito leveringsvoorwaarden is voor hen geen reële combinatie.
Migratie
Of deze groep massaal een betalende klant wordt, of men massaal harde schijven gaat kopen voor een lokale “back-up” of dat er alternatief binnen de EU wordt gevonden is nu nog niet te overzien. Wel is duidelijk dat met het verdwijnen van dit gratis storage aanbod waarschijnlijk de grootste datamigratie in Nederland zal gaan plaatsvinden.