• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Een nieuw merk valt meer op dan een verdwenen merk

Terwijl dat laatste grotere gevolgen heeft

06-09-2023
magazijn - voorraad - logistiek
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Een aanbieder van televisie, telefonie en internet kiest voor een nieuw merk voor alle diensten. Dat valt op, want alle logo’s moeten worden aangepast, winkels gaan op de schop en alle oude folders gaan naar de papierbak. Als producten of het hele portfolio van een merk verdwijnt is dat ook nodig en dan is er minder reden voor vreugde.

Verplicht andere naam

magazijn - voorraad - logistiekWaarom verander je je bedrijfsnaam of je merknamen? Een doorsnee MKB ondernemer zal er zelden mee te maken hebben. Grotere ondernemingen die bijkopen, opgekocht worden of worden gevoegd hebben er serieus aandacht aan te besteden. Bij die omvang is een merk, logo of huisstijl gewoon veel geld waard. In de boekhouding staat er ook een bedrag bij genoemd. Het koesteren en beschermen is daarom nodig.

In bijna alle gevallen is het gebruik van een naam die door een overname tot de boedel is gaan behoren in tijd beperkt. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat na X jaar (in de regel 2, maximaal 5) na en overname alles op de schop gaat. Men mag de oude naam, logo’s en stijl niet meer gebruiken.

Schrappen en vervangen

Wie bovenstaande proces vaker heeft meegemaakt zal dus ook totaal niet vreemd hebben opgekeken dat een bestaande naam met ingang van gisteren zo snel mogelijk uit het straatbeeld, de winkelschappen en de geheugen geschrapt zal worden. Schrappen, door er iets nieuws voor in de plaats te zetten. Het kanaal en de klanten zullen er aan moeten wennen, maar in principe kost het hen niets.

Schrappen en verdwijnen

Hoeveel anders is dat andere proces. ITchannelPRO heeft er al diverse keren over geschreven. Dit jaar zijn merken van de markt verdwenen of merken krimpen het portfolio in. Hoeveel merken en productgroepen het betreft is amper bij te houden. De impact van dit proces begint zichtbaar te worden. Elke grote witgoed of bruingoed winkel is er het voorbeeld van. Daar is het aantal merken en producten zo hard afgenomen dat de (dure!) vloer minder gevuld is. Online heeft het probleem ook.

Wie bij serieuze B2C of B2B aanbieders kijkt ziet dat de breedte van het aanbod in een paar jaar merkbaar is afgenomen. Nieuwe merken – en dat is echt een trendbreuk – om de gaten te vullen zijn er schijnbaar amper nog. Voor verkopers is dit een vervelende ontwikkeling, want de klant is gewend te kunnen kiezen. Hoger in de keten speelt dit ook. Distributeurs zien door de krimp van het aantal fabrikanten het portfolio stagneren of afnemen.

De IFA in Berlijn is onbedoeld illustratief voor wat is beschreven, het was ook al te zien bij de Cybersec begin deze zomer in Brussel. Echt nieuwe merken zijn er amper nog of vallen niet op. Pas als je er goed op let zie je dat her en der een merk verdwenen is. De imapct van deze trend, die amper de pers haalt, mag niet worden onderschat. Door de hele keten zorgt dit voor druk op banen, omzet, maar  op zaken als de verhuur van bedrijfsruimte.

Tags: distributeurresellertrend

GerelateerdeBerichten

nieuws

Kort nieuws Mediamarkt en Siewert & Kau

2025/07/31
GTDC

GTDC rapport met best practices over distributie onboarding

2025/07/31
Volgend bericht
CloudExpo2022

Cloud Expo 2023 in Expo Houten flink uitgebreid

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon