De IFA viert dit jaar haar 100e verjaardag, een jubileum dus, reden om terug te blikken en te kijken naar de toekomst van deze beurs.
Die uitbreiding van het aanbod viel samen met een toename van het aantal exposanten en bezoekers. Tussen 2010 en 2019 kwamen er per jaar meer dan 235.000 bezoekers langs (bron). 2020 en de volgende jaren waren dat er om bekende redenen veel minder.
Wie zich niet laat afleiden door de dip in bezoekers in 2020 en vergeet dat er in 2021 helemaal geen IFA plaatsvond ziet waarschijnlijk het volgende. In 2023, de 99ste editie, waren er evenveel bezoekers als bij de première in 1924. Ondanks veel meer aanbod en meer exposanten. Dat is opmerkelijk.
Rebranding en restyling
IFA heeft last van het verschijnsel dat alle beurzen raakt: of het nu gaat om activiteiten voor consumenten of zakelijke bezoekers de animo neemt niet meer toe. Het omgooien van de businessmodellen voor de beursorganisaties is daarop de bekende reactie. Men komt met een nieuwe naam, nieuwe stakeholders en andere logo’s. IFA noemt zich inmiddels een “wereldwijd innovatieplatform” in plaats van een “vakbeurs”. Men wil een “cultureel evenement” worden.
Of dit soort kreten echt bedragen om meer exposanten te werven een aantrekkelijker te worden voor bezoekers van ver buiten de eigen regio en landsgrenzen? Overal zijn dezelfde rebranding en restyling zichtbaar en op een enkele uitzondering heeft dat nog nergens is sprake van een nieuwe succesformule.
Compliment
Ondanks deze sombere constatering is er over IFA iets positiefs te melden. Het feit dat deze bijeenkomst onder dezelfde naam en zelf op min of meer dezelfde plek voor de 100e keer plaatsvindt is een compliment waard. In Nederland is er niets dat in de buurt komt.