Sinds de berichten over Volkswagen weet iedereen weer dat de autobouwers er helemaal niet zo goed voor staan. Het is bijna grappig dat er een link is met cloud overspending, iets dat iedereen bekend voor zal komen.
Bij Stellantis zijn al de nodige ontslagrondes geweest en iedereen vermoed dat dit jaar nog meer banen zullen verdwijnen. Daarom is deze melding wel heel apart:
As of last Tuesday, Sept 17th, there is a hold on all new cloud projects in order to meet the ICT budget target and will remain in effect until further notice. There are only a few exceptions.
Het bedrijf zet dus de rem op de uitgaven voor de cloud. Dat kan gezien worden als een opmaat naar een volgende saneringsronde en dat is, passend bij de website waarop het bericht verscheen, te begrijpen.
Zonder enige kennis van auto’s, maar ervaring met IT en de cloud is het bericht ook anders te lezen. Waarschijnlijk zien we hier het gevolg van een grondig analyse van de cloudfacturen door inkoop, legal en security. Zelfs als in de tussentijd de productie van auto’s niet is verlaagd zou het zo maar kunnen dat Stellantis een kostenpost in het vizier heeft die lang onder de radar is gebleven.
Het begrip dat hier bij hoort is overspending. Al jaren wordt daar over geschreven en al even zo veel jaren bagatelliseren de cloudaanbieders het verschijnsel. Voor hen is het immers gratis geld.
Autobouwers zijn al jaren bekend met het scherp inkopen van onderdelen. Just in Time is ook in die context te zien. Alles wordt ingekocht en tegen zo laag mogelijke kosten. Zouden ze bij Stellantis tot nu toe die werkwijze niet hebben toegepast op het afnemen van clouddiensten? Best mogelijk, want in tegenstelling tot schroeven en kabelbomen hebben autobouwers met de cloud veel minder ervaring.