Een week terug heeft Volkswagen aangegeven te werken aan een eigen cloud. Die moet uiterlijk 2025 gereed zijn. Dan breekt voor de fabrikant, alle klanten en enkele marktpartijen een nieuw tijdperk aan.
Cloud – welke en waar?
IT platform
Al deze vragen zijn voorspelbaar en gaan over de kant en klare auto’s. Het bijzondere aan het persbericht is dat precies die invulling van de cloud de minste aandacht krijgt. De VW.AC (Volkswagen Automotive Cloud) is in de eerste plaats voor iets anders bedoeld. Het wordt het IT platform waarom de komende generatie auto’s is gebaseerd.
Bodemplaat
Ja, het staat er echt, een IT platform voor auto’s. De bodemplaat van een Golf is de basis van een hele serie modellen, voor alle merken van het huis en talloze uitvoeringen. De levensduur van het ontwerp is waanzinnig belangrijk, want bijna alle andere onderdelen auto uit de VW stal worden ontworpen op basis van de eisen die de bodemplaat stelt. Een bodemplaat moet echt vele jaren voldoen.
De bodemplaat vormt de basis en is tegelijk een de facto standaard die ook weer andere standaarden afdwingt. Dat zelfde verhaal gaat nu dus gelden voor de IT die VW in de auto’s gaat toepassen, want die moet overweg kunnen met de eigen cloud. Alleen al daarom is het bericht zo interessant. Niet alleen voor VW rijders en garages, maar ook voor iedereen die x jaar vooruit in de toekomst wil kijken.
Groter deel van de koek
Dat dankzij die cloud een karaoke-app kan worden geactiveerd is een leuke gimmick. Dat die cloud ook nodig gaat zijn voor zicht op onderhoud, bijhouden van leasecontracten en mogelijk zelfs het monitoren van de rijstijl in het geval van huurauto’s is ook waarschijnlijk. Daarmee wordt nog iets anders zichtbaar. Met deze aankondiging van een cloud platform geeft Volkswagen ook aan een groter deel van de koek te claimen. Marktpartijen zoals bouwers van apps, GPS trackers en dergelijke gaan het lastig krijgen.