• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Een datalek dat negen jaar onopgemerkt bleef – Malaysia Airlines

04-03-2021
Malaysia Airlines
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Malaysia AirlinesBij het melden van een datalek moet worden opgegeven hoe lang het incident heeft geduurd, dus Malaysia Airlines heeft gisteren ook gedaan. De luchtvaartmaatschappij heeft toegeven dat van 2010-2019 een datalek heeft bestaan. Is dat een eerlijk en correct antwoord?

Ook Nederlanders getroffen?

In Nederland is op dit moment nog de nodige ophef over het datalek van Ticketcounter. Daar zijn door een bovengemiddelde  fout de data van 1,5 miljoen personen gelekt en die data zou een periode van circa twee jaar beslaan. Dat is naar Nederlandse begrippen zowel veel als ook lang. Maar het is niets in vergelijking van de melding van Malaysia Airlines. Die luchtvaartmaatschappij heeft dinsdag lokale tijd bekend gemaakt dat van alle frequent flyer klanten de data is gelekt. Hoeveel klanten dat precies zijn heeft het bedrijf niet bekend gemaakt. Wel dat het gaat om het Enrich programma. Daarvan hebben ook reizigers van andere maatschappijen gebruik kunnen maken. KLM is een van de airlines die een link met Enrich heeft. Het kan dus zijn dat er Nederlandse overstappers een melding gaan krijgen van een datalek waarbij hun data zat.

Duur van het datalek

Wat men al gedupeerde natuurlijk wil weten is hoe lang het lek heeft bestaan. Dan kan namelijk een inschatting worden gemaakt van het risico en de urgentie om bijvoorbeeld e-mail adressen aan te passen om gerichte phishing tegen te gaan. Iedereen, dus niet alleen de gedupeerden, zullen verbaasd zijn bij de periode die Malaysia Airlines. Gedurende negen (9) jaar is de IT van de externe dienstverlener die het Enrich programma verzorgde lek geweest.

Welke logging?

De periode die men noemt is extreem lang. Het lijkt daarom ook weinig aannemelijk dat dit klopt. De reden waarom deze enorme tijdspanne wordt genoemd is echter simpel en verontrustend tegelijk. Zowel Malaysia Airlines als de externe partij kunnen niet bewijzen dat het datalek een kortere periode heeft bestaan. Met andere woorden er is geen audit of logging waaruit het tegendeel blijkt. Dat betekent op zijn beurt weer dat de kwaliteit van de logging nooit ter discussie is gesteld en de audits steken hebben laten vallen. Elders is zelfs gesuggereerd dat tijdens de audits nooit naar loggings hebben gevraagd.

Mede daarom roept de deze quote nog wel de nodige vragen op.

“Malaysia Airlines has no evidence that any personal data has been misused and the incident did not disclose any account passwords. We are nevertheless encouraging Enrich members to change their account passwords as a precautionary measure.”

Tags: datalek

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
LOGO-WP-BLANCCO

Blancco wijst zijdelings op een grote oorzaak van dataverlies

2025/06/20
Volgend bericht
lesmeister

PQR stelt Marco Lesmeister aan als Managing Director

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon