Editorial – AI en de parallellen met elektrische auto’s

Toen de eerste gesprekken over AI in de sector begonnen, was de rode draad dat het op termijn veel problemen zou gaan oplossen. Inmiddels is dat niet meer het enige verhaal; er wordt nu ook steeds vaker gewezen op problemen die AI veroorzaakt.

Eric_Luteijn_Foto_Voorwoord_ICPLangzaam begint het door te dringen dat AI gelijkstaat aan een hoge vraag naar computing power en dus stroomverbruik. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de datacenters in Nederland. We lezen dat KLM garanties wil van KPN voor de beschikbaarheid van hun datacenter in Amstelveen. KPN heeft die vraag bij Eneco neergelegd, dat aangeeft geen garanties te kunnen geven.

Elders in het land gelden eveneens beperkingen voor grote en nieuwe stroomverbruikers. Dan denken we direct aan koelhuizen of fabrieken, nog steeds gebouwen die aan de rand van de bebouwing staan. Als je dan hoort dat de AI-diagnosesystemen voor oogmetingen bij opticien Specsavers leiden tot 14 procent meer stroomverbruik per winkel, dan dringt door dat AI niet alleen in datacenters de stroommeters sneller laat draaien.

Terwijl de meeste aandacht nog uitgaat naar de ongewenste piekbelasting van elektrische auto’s voor het lokale stroomnet, kan AI daar binnenkort zomaar bijkomen. De parallellen tussen elektrische auto’s en AI zijn wat dat betreft wel opmerkelijk. Het gaat in beide gevallen om complexe IT-omgevingen, en ze zouden beide problemen gaan oplossen. Het wordt echter steeds duidelijker dat ze ook weer nieuwe problemen veroorzaken.

 

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024-02)

Mobiele versie afsluiten