Ed Smit is benoemd als managing director voor Destiny Nederland. Smit zal onder meer de bedrijven van de Europese operator Destiny in Nederland integreren. “Het zijn vier sterke bedrijven met ieder een eigen identiteit en specialisatie”, zegt Smit. “De samenvoeging geeft Destiny een krachtige propositie als de uitdager op de Nederlandse markt.”
Ed Smit (59) heeft een lange historie in de telecomsector die begon bij KPN in de tijd dat het bedrijf medio jaren ’90 aan het Belgische avontuur begon. Smit zat destijds in het management. Hij bleef hangen in België en vervulde managementfuncties bij operators, overheden en toezichthouders en op grote ICT-projecten. Deze zomer belde CEO Daan De Wever van Destiny. Er was werk aan de winkel in Nederland. “Mijn opdracht is het integreren van de vier bedrijven van Destiny in Nederland”, zegt Smit. “Het zijn sterke bedrijven met allemaal een eigen specialisatie. De samenvoeging maakt een krachtige propositie voor de Nederlandse markt. We gaan hier iets moois neerzetten.”
De vier bedrijven zijn het resultaat van overnames die Destiny in de afgelopen twee jaar heeft gedaan: Motto, DSD, OZMO en Panas. “De eerste stap is de bedrijven en mensen te laten samenwerken in één organisatie met één bedrijfsproces en met zo min mogelijk systemen”, zegt Smit. “De waarde zit in de integratie van expertise, kennis en de schaalvergroting.”
Destiny gaat de komende jaren fors investeren in zijn wholesale en indirecte propositie De cloud operator gaat gesprekken voeren met alle Nederlandse partners om goed haar indirecte en wholesale strategie en diensten toe te lichten om met hen op deze manier het juiste samenwerkingsmodel te kiezen. “Wij kunnen partners alle end-to-end cloud telecomdiensten leveren als aanvulling op hun IT-portfolio. Partners zullen dat waarderen”, zegt Smit. “En de eigen service delivery wordt actiever, want bedrijven hebben nu gewoon grote behoefte om hun processen effectiever te maken. Maar de koppeling van ICT- en telecomdienst met ERP- en CRM-pakketten vergt gedegen technische kennis en inzicht in de bedrijfsprocessen van klanten. Voor deze integraties heeft Destiny een goede propositie en ervaren ingenieurs.”
Toegevoegde waarde bewijzen
Smit ziet bij sommige partners overigens weinig groei en dat baart hem zorgen. Smit verwacht van partners dat ze hun organisatie samen naar een hoger plan willen tillen. Competenties zijn dus belangrijk. “We willen voorkomen dat oplossingen onjuist worden geïmplementeerd”, zegt hij resoluut. “Klanttevredenheid en bereikbaarheid zijn de ultieme doelen. Als oplossingen de bereikbaarheid voor bedrijven niet aanmerkelijk verbeteren, is er weinig toegevoegde waarde. Ik snap dat partners het complex vinden om alle mogelijkheden van UC en Collaboration met voldoende kennis te ondersteunen, maar wij ondersteunen ze om deze evolutie mee op te pikken.”
Wisselwerking
Destiny heeft die kennis wel en dat geeft een krachtige wisselwerking, denkt Smit. “Partners kennen hun klanten goed, maar kunnen zich nog meer inleven in een sector, klantbehoeftes analyseren en die vertalen naar een oplossing. Destiny heeft een eigen platform, de technologie en ontwikkelcapaciteit om maatwerk oplossingen te creëren voor organisaties waar standaardoplossingen tekort schieten. Op termijn bieden we dit type maatwerk met selfprovisioning en customization ook in kleinere projecten. Daar profiteren partners van. Zo onderscheiden wij ons samen met onze partners in de toekomst.”