ECO ziet meer omzet voor layer 1 internet bedrijven door Corona virus

Groeivertraging maar de omzet blijft toenemen

Op 10 juni is door de Duits, Europese brancheorganisatie ECO een onderzoek naar de impact van het Corona virus op de zg. Layer 1 internet bedrijven gepubliceerd. Hiervoor is samengewerkt met de analisten van Arthur D. Little. De belangrijkste conclusie is dat dit jaar sprake zal zijn van een groeivertraging.

 

Uitsluitend naar layer 1 gekeken

Voor het onderzoek van ECO is uitsluitend gekeken naar wat men noemt de layer 1 activiteiten. Dat zijn netwerken, infrastructuur en operations, dus vooral de activiteiten in en rondom datacenters. De scope van het onderzoek is de Duitse markt, maar met zoveel internationale aanbieders zijn de resultaten ook voor de andere datacenter hotspots in de EU van toepassing.

Voor het jaar 2020 moet rekening worden gehouden met een lagere groei van de layer 1 omzet dan in 2019. Dat is door de impact van het Corona virus op de economie en het bedrijfsleven. De beperkte groei is een goede prestatie, want de omzet voor de hele internetsector zal namelijk afnemen.

Voorbereiden op 2022

De verwachting is dat pas in 2022 de rest van de economie voldoende is hersteld en veranderd om meer geld uit te geven aan internetdiensten. ECO en Arthur D. Little spreken over de noodzaak voor internetbedrijven zich hier op voor te bereiden. Het uitbreiden van datacenters en aanleggen van infrastructuur vergt immers tijd.

Men verwacht dat de vraag naar zowel colocatie als housing hoog zal blijven, maar dat er deels andere eisen gaan gelden. Dat heeft dan vooral te maken met het type applicatie en data waarvoor deze faciliteiten gebruikt gaan worden.

Layer 1 bedrijven doen er overigens ook goed niet alleen naar de vraagzijde van de markt te kijken. De eisen die de nationale overheden en de EU stellen aan het energieverbruik en de CO2 uitstoot blijven ook een rol spelen. Datacenters kunnen beiden combineren: de klantbehoefte invullen en daarbij zijn eco-footprint verlagen. ECO wijst daar in deze publicatie niet op, maar dat ook dit een positieve impact op de Layer 1 omzet kan hebben mag duidelijk zijn.

Mobiele versie afsluiten