Thema greenwashing
De EC heeft samen met de toezichthouders voor consumenten zaken een aantal websites in Europa onder de loep genomen. Zoiets gebeurt jaarlijks met steeds een ander thema. Het thema voor de onderzoeken die in november 2020 plaatsvonden was greenwashing.
Volgens de Nederlandse wiki is Greenwashing of groenwassen […] het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Waarom voor deze keer voor dit thema is gekozen is bekend. Het heeft te maken met de 2030 doelstellingen van de EU om de milieu footprint in de lidstaten fors naar beneden te krijgen.
Internationaal en elke sector
Het onderzoek strekt zich verder uit dan de EU. De Britten hebben ook nog meegedaan en elk jaar doen ook de landen van de EFTA mee. Omdat is gekeken naar websites met commercieel aanbod (lees: e-commerce) is het ook goed dat het een internationale actie was. De consument koopt immers ook over de grens.
Die consument shopt online voor heel veel zaken. Daarom is ook naar meer sectoren gekeken. Dat is reden waarom de actie hier bij ICT Channel Pro wordt benoemd. De websites die onder de loep zijn genomen zijn namelijk niet alleen voor de standaard consumenten zaken als kleding. Er is ook gekeken naar websites die elektronica aanbieden. Die categorie omvat naast wit- en bruingoed computers, smartphones en accessoires.
Cijfers en maatregelen
De EC maakt de namen van de bedrijven niet bekend. Het zijn de nationale toezichthouders die verdere maatregelen nemen. Daarmee is de zaak niet afgerond. Deze steekproef van de EC bewijst dat greenwashing op grote schaal de grenzen van het toelaatbare overschrijdt. Toezichthouders en consumentenorganisaties zullen er beter op gaan letten. De eerste groep kan inschatten dat de omvang van het probleem groot genoeg is om handhavend op te treden.