In 2019 maakte Toshiba Client Solutions bekend de naam te veranderen in Dynabook. Dat was een van de namen van de series computers waarmee het merkt de laptopmarkt bediende. Een ander logo op de machines en een andere url, verder leek er niets te veranderen. Insiders vermoedden toen al dat dit voorsorteren op een exit was.
Zakelijke markt
Toshiba is een vele jaren een bekende naam en vooraanstaande speler op de markt voor laptops geweest. In Nederland richtte het bedrijf zich vooral op de zakelijke markt. Dat leverde het imago op van betrouwbaar, maar wel een beetje saai.
De bovenkant van de zakelijke markt is bediend met de Tecra serie, daaronder was er de reeks Satellite Pro. Dunne laptops, die pas later op de markt kwamen, waren voorzien van het label Portégé. Voor consumenten waren er Satellite en later de E-Series modellen.
Uitgebreid assortiment
Zeven series met elk een eigen uitstraling en doelgroep, elke laptop uit een serie was ook nog eens leverbaar in verschillende uitvoeringen (met/zonder HDMI et cetera). Voor een merk dat nooit de grootste speler voor enige marktsegment was in Nederland een zeer uitgebreid assortiment. Misschien ook wel te uitgebreid. De productie en logistieke processen die daarop moeten worden aangepast leiden tot hogere kosten. Toshiba draagbare computers waren ook daarom nooit prijsvechters.
Zelfs met een groot assortiment en een hoger prijskaartje had Toshiba kunnen blijven doorgaan met het leveren van laptops aan de Nederlandse markt. Ook al was hier, net als elders, een plek in de top5 niet mogelijk.
404
Dat dit niet gebeurde, daaraan is weinig ruchtbaarheid gegeven. Via de zuster publicatie Business & IT is te achterhalen dat eind 2022 nog nieuwe modellen voor deze markt zijn gelanceerd. De link in dat artikel verwijst naar een Nederlandse webomgeving die nu integraal een 404 geeft.
Waarom Dynabook in alle stilte de Nederlandse laptopmarkt heeft verlaten laat zich raden. Als je een kleine speler bent en niet in staat bent je marktaandeel vast te houden dan is het al een lastige wedstrijd. Als de markt waarin te je opereert ook nog eens krimpt dat is het simpelweg niet vol te houden. Als vervolgens ook nog eens de moederorganisatie heel veel in de etalage zet om niet failliet te gaan dan is producten voor kleine markten opgeven een onvermijdelijke ontwikkeling.
Gevarenzone
De holding Toshiba verkeert al vele jaren in de gevarenzone. De nieuwe naam Dynabook is net zo als de introductie van Kioxia voor SSD’s niets anders dan een manier die activiteiten te kunnen verkopen of zelfstandig te laten doorgaan. De opbrengsten zijn nodig om de schulden af te lossen.
Bij dat proces van voorsorteren op een nieuwe status wordt ook gekeken naar de markten die men bediend. Welke kosten worden daar gemaakt en wat zijn de opbrengsten. Nichemarkten, zoals de Benelux, met weinig marge en groeipotentieel worden dan geschrapt. Dat maakt de toekomstige verkoop of verzelfstandiging van het merk Dynabook gewoon een stuk makkelijker.
En precies dat was in 2019 al het scenario waar kenners al rekening mee hielden. De Benelux blijft een lastige markt, want waar elders heb je rekening te houden met 5 (!) verschillende toetsenborden.
(bron foto)