Dinsdag heeft de Europese Commissie bekend gemaakt welke platformen in het kader van de DSA (Digital Services Act) beter gecontroleerd gaan worden door toezichthouders in de EU. De lijst telt 17 VLOPs en 2 VLOSEs (*).
Burgers beschermen
De meeste aandacht is ook nu weer besteed, door zowel de EU instanties als de pers, aan het uitleggen wat dit voor burgers betekent. De DSA is bedoeld om burgers, consumenten, te beschermen voor informatie en communicatie afkomstig van vooral bedrijven.
Daarom gaat het bedrijfsleven, ook de fietsenmaker op de hoek, dat communiceert met consumenten via de nu aangewezen platformen toch echt wel te maken krijgen met de DSA.
Heel kort door de bocht (**): wie adverteert of actief is op de genoemde platformen dient te weten dat de exploitanten van de meeste genoemde per 2024 wettelijk verplicht zijn meer toezicht te houden. Het zal lastiger worden onzin te verkondigen. Voor wie netjes zaken doet en netjes communiceert (en geen fake reviews koopt) is er weinig loos. Voor Facebook, TikTok en Twitter geldt dat zij zich al eind van de zomer aan de regels gebonden zijn aan de eisen.
Overizcht VLOP en VLOSE
- Alibaba AliExpress
- Amazon Marketplace
- Apple AppStore
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
- Bing
- Google Search
De kans is aanwezig dat deze lijst nog wordt uitgebreid. Sommige platformen hebben namelijk aantallen opgegeven die afwijken van wat aandeelhouders of adverteerders is verteld.
(*)Very Large Online Platform – Very Large Online Search Engine
(**) de komende maanden zal door de EC, toezichthouders en brancheorganisaties wel meer gecommuniceerd gaan worden over de precieze invulling.