Na elke ITchannelPRO summit volgt een korte samenvatting voor dit online platform, dus dat moet ook voor de UCaaS summit. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan en dat heeft een paar redenen.
Deze bijeenkomst is bijgewoond door vertegenwoordigers van vijftien bedrijven en dat is een record opkomst. Niet eerder was de zaal zo goed gevuld, voor het maken van de groepsfoto was het opstellen in twee rijen echt nodig.
Volle marktbreedte
De grote opkomst betekende ook dat eindelijk weer eens de volle breedte van de markt aan bod is gekomen. Naast verkopers en fabrikanten van de hardware (het “ijzer”), ondersteunende software en distributeurs waren er de aanbieders van de UCaaS diensten zelf. Dat de drie MNO’s schitterden door afwezigheid was geen handicap, het zorgde eerder voor een meer open en kritische discussie.
Kritiek was er veel net als de nodige zelfreflectie, zonder dat voor een negatieve toon zorgde. Die punten zijn direct aan de start van de bijeenkomst al ter sprake gekomen omdat iedereen is gevraagd kort te reageren op drie vragen. De antwoorden op elke vraag mocht niet langer zijn dan een woord. Die woorden zijn vervolgens tijdens de rest van de middag nog een paar keer aangehaald en wel door alle aanwezigen.
Ervaring
Deze keer was groep niet alleen groot en divers door de breedte. Twee aanwezigen zijn “kersvers”, want pas zeer kort in dienst en hadden het genoegen nu al te kunnen aanschuiven. Voor zes gold dat ze een dergelijke middag al eerder hebben meegemaakt. De werkervaring in de sector liep uiteen van “maanden” tot “decennia”.
Verbazing
De grote verschillen hadden een positieve uitwerking op de discussies, meer dan ooit keek men verder dan het eigen bedrijf en de eigen markt. Dat kwam het duidelijkst naar voren in de vraag waar men zich over verbaast. Wat daar met steeds een woord is omschreven, is voor iedereen in de sector, van fabrikant tot reseller waardevolle en nuttig informatie.
Die lijst met komt uiteraard aan de orde in het langere artikel over deze UCaaS summit dat in ITchannelPRO magazine nummer 3 verschijnt.
Aan tafel zaten
- Dstny Nederland, Ed Smit, MD Nederland
- Enreach Nederland, Mirjam Boonstra. Sales directeur Partner sales
- Gamma Communications Nederland, Jeroen Nauta, Manager Partner network
- Innovaphone, Karl Pennings, RSC Regional Support Consultant Benelux and CEE
- Intermedia Cloud, Wilco van Dijk, Channel Development Director EMEA
- Kwebbl, Filip de Jonge, CCO
- Mitel, Rene Hochstenbach, Lead channel sales
- NEC Nederland, Ronald Schapendonk, Director of Global Enterprise Marketing
- Pocos, Jelle de Bruijn, Sales en Marketing director
- Resale Partners, Ries Stam, Commercieel directeur
- Snom Technology, Joost Giezeman, Channel director Benelux
- Teledor, Indy Veldt, Partner manager
- VoipQ, Goof Midden, Chief Commercial Officer (CCO)
- Voys, Ben Hoetmer, Directie
- X2com, Tom Mulder, Algemeen directeur
Helaas door omstandigheden een afmelding:
- ALE Netherlands, Andreas Proefrock, VP Business Development Operators & Service Providers
- Xelion, Thijs van den Ende, CEO