• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
    • Ronde tafel “digitale soevereiniteit”
    • Cloud Expo 2025 Video interviews
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
    • Ronde tafel “digitale soevereiniteit”
    • Cloud Expo 2025 Video interviews
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 2025Enreach 3Banner_Marieke_Bita

Digitale basiskennis ‘key’ voor bestaansrecht organisaties

Column Marloes de Ruiter

16-12-2021
Marloes de Ruiter Weprocess
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Marloes de Ruiter WeprocessAls je binnen het IT-domein werkt voor klanten die vaak nog weinig of niets ‘digitaal’ op orde hebben, sta je altijd letterlijk met je pootjes in de klei. Daar moet je van houden en tegen kunnen. Denk maar eens aan een supportmedewerker, die soms de hele dag hoort dat ‘iets niet werkt’. Soms ligt het echt aan een bug, maar vaak is het ook basiskennis die alle medewerkers eigenlijk zouden moeten hebben.

Te vaak zie ik een kloof tussen IT en de rest van de organisatie, terwijl ik heilig geloof dat iedere medewerker over tien jaar ‘digitale basiskennis’ moet bezitten. En dat kan bijvoorbeeld al zijn; de basis van Excel en het zelf kunnen opzoeken en analyseren van data in softwaresystemen. Maar hoe krijg je dat als organisatie voor elkaar?

Start bij directie

Dit start wat mij betreft bij het managementteam en/of de directie. Je weet dat er werk aan de winkel is als je binnen een team te vaak hoort ‘dat IT dat maar moet regelen’. Zeker wanneer het dan gaat om een simpele formule in een Excel-bestand. Als de leiding al leeft met die gedachte, hoe moet het dan met de mensen die zij aansturen?

De druk op het IT-team kan vaak al aanzienlijk worden verminderd als medewerkers zelf weten hoe ze bepaalde zaken kunnen oplossen. Hierbij is het belangrijk dat managementleden hun ‘zwakke digitale punten’ herkennen en durven uitspreken. Op die manier kom je al snel tot een lijstje waar het IT-team op kan acteren. Bijvoorbeeld door het organiseren van cursussen, opstellen van FAQ’s of kennissessies.

Vragen omzetten in kennis

Vragen uit de organisatie worden dan omgezet in kennis en die maak je voor iedereen toegankelijk. Zo werk je samen aan een betere digitale cultuur, gestuurd vanuit het MT. En je vermindert de druk op het IT-team, die dan weer hun handen vrij hebben voor doorontwikkeling, optimalisaties en groei van je organisatie. Deze werkwijze zit vaak standaard al ingebakken in ‘echte digitale organisaties’, maar kom ik niet tegen bij minder digitale bedrijven.

Het is voor mij ondenkbaar dat deze twee werelden altijd separaat van elkaar zullen bestaan. Digitale kennis moet leven in de hele organisatie en worden gestimuleerd vanuit het managementteam. Sterker nog, in mijn ogen zullen bedrijven die dit blijven zien als twee aparte werelden geen bestaansrecht hebben in de toekomst.

Marloes de Ruiter is eigenaar van IT-bedrijf Weprocess en voorzitter van het netwerk Zoetermeerse Zakenvrouwen. In 2020 is Marloes genomineerd voor de VIVA400, een selectie ondernemers die uitblinken in hun vakgebied.

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4)

Tags: columnITchannelPRO Magazine

GerelateerdeBerichten

Column Marcel Lücht

Column Marcel Lücht: GRC is het nieuwe ESG

2025/12/10
SPRKL-Marketing-Dominique-4

Wie in januari begint, loopt al drie maanden achter

2025/11/25
Volgend bericht
daan van nieuwenhoven CTC

Interview Daan van Nieuwenhoven van CTC IT Solutions

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

TSOC: Annual Dinner 2026

29-01-2026 - 22:00

NLSecure[ID] 2026

20-01-2026 - 17:00

Omada Academy Days: OCNA- trainingen

28-01-2026 - 17:00

Omada Academy Days: OCNA- trainingen

07-01-2026 - 17:00

Webinar: Omada Design Hub/Navi App

21-01-2026 - 11:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloud Expo 2025 Video interviews
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Ronde tafel “digitale soevereiniteit”
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon