Devolo, bekend van powerline producten, heeft op 14 december voor de tweede keer om toestemming gevraagd voor insolventie in eigen beheer.
Het bedrijf heeft dat in 2022 ook al gedaan en dat proces in november van het jaar afgesloten. Nu is deze noodgreep dus weer nodig.
Uit het persbericht valt op te maken dat tussen november 2022 en september 2023 de omzet zich goed ontwikkelde. Na de zomer is de vraag onverwacht teruggevallen. Omdat er ook geen toename van de vraag rond de feestdagen zichtbaar was heeft het bedrijf bij de rechtbank aangeklopt.
Als de berichten kloppen is de terughoudendheid van de consument de hoofdoorzaak van deze stap. Dat kan op zich weer twee dingen betekenen.
Of de consument geeft minder uit aan IT en acht dat minder geschikt als cadeaus, of de producten van Devolo voldoen niet meer aan de vraag.
Andere bronnen
Dat de consument de hand op de knip houdt wordt ook door andere bronnen bevestigd. IT retailers in Europa klagen dat de Sinterklaas en Kerstaankopen anders zijn. De cijfers van GfK tonen hetzelfde aan.
Maar daarmee is niet uitgesloten dat ook het tweede punt een rol speelt. Is er nog wel voldoende vraag naar powerline adaptors (die maken een groot deel van de Devolo business uit)? Zo makkelijk als het is om cijfers te vinden die de terughoudendheid van de winkelende consument bevestigen, zo lastig is het cijfers of thuisnetwerken te vinden.
Hoe het ook zij, voor het personeel van Devolo breekt weer een periode van onzekerheid aan en er zullen wederverkopers zijn die de knopen gaan tellen.