Donderdag maakte Deutsche Telekom bekend de activiteiten in Rusland te hebben gestaakt. Het bedrijf doet wat vele anderen al hebben gedaan. Maar op twee punten is dit anders, de communicatie en de omgang met het personeel.
Rusland verlaten
Wat in de kranten verschijnt is vooral een opsomming van bedrijven die aangeven het filiaal gesloten te hebben en nog een oplossing zoeken voor het personeel. Wie iets verder doorgraaft ziet dat er extreme problemen zijn omdat vanuit het buitenland geen betalingsopdrachten meer kunnen worden gefiatteerd. Personeel dat in Roebels betaalt krijgt via het lokale kantoor heeft weliswaar geld in handen, maar de koopkracht is natuurlijk een drama.
Afgesloten netwerken
We horen ook dat voor vestigingen van Westerse bedrijven in Rusland al enige weken geen toegang meer hebben tot het interne en internationale netwerk. Geen enkele onderneming wil het risico lopen dat daar iets mis gaat. Het feit dat deze stappen worden genomen, zonder dat het breed wordt uitgemeten in de pers is wel een punt van aandacht. Het laat zien dat er meer gebeurt rond het beëindigen van de activiteiten dan alleen de lichten uitdoen en de deur achter zich dichttrekken.
Deutsche Telekom is een goed voorbeeld van hoe bedrijven acteren en dat handelingen en communicatie goed op elkaar zijn afgestemd. Het bedrijf maakte eind februari op de aandeelhoudersvergadering al bekend de activiteiten in Rusland af te bouwen. Daarna volgde een periode van radiostilte. Sinds donderdag weten we ook waarom dat zo was. DT heeft de afgelopen periode niet alleen gebruikt om het kantoor in Sint Petersburg te ontruimen. Men heeft de medewerkers ook de gelegenheid gegeven met het werk mee te gaan naar de nieuwe locatie buiten het land.
In het persbericht staat dat veel medewerkers van deze mogelijkheid gebruik hebben gemaakt. De evacuatie van werk en mensen is dus afgerond. Die boodschap is niet te zien op de Russische website van DT, die is sinds donderdag uit de lucht.