• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Deutsche Telekom trots op lagere churn

kwestie van de portemonnee trekken

12-07-2023
DT telekom
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Deutsche Telekom heeft de afgelopen periode gewezen op de positieve ontwikkelingen bij churn. Het aantal consumenten dat een of meerdere diensten opzegt neemt af. De reden daarvoor is volgens het bedrijf de hogere tevredenheid, maar het blijkt ook en vooral een geldkwestie te zijn.

DT telekomChurn en hoppen

Iedere verkoper van telecom- en internetdiensten weet dat churn net als arpu een belangrijk ijkpunt is. Klanten kunnen technisch gezien makkelijk hoppen en de dienst is zo’n commodity dat er voor die eindgebruiker weinig verandert, zelfs het nummer kan worden meegenomen naar een nieuwe aanbieder.

Arpu

Voor de arpu geldt dat in het beste geval die per jaar verder toeneemt. Het tarief dat in rekening wordt gebracht gaat met de inflatie mee omhoog, dus alleen al daarom neemt de gemiddelde omzet per klant in theorie al altijd toe. Als er meer diensten worden afgenomen dan is dat uiteraard ook positief.

Aanbieders van mobiele en vaste communicatie hebben al jaren te maken met druk op de arpu en een soms grillig verloop van de churn. Er is een link tussen die twee, want als de concurrentie voor een vergelijkbare dienst goedkoper is dan lopen de klanten weg. Dan neemt de churn dus toe. Om het tij te keren worden er dan standaard meer kortingen voor nieuwe klanten en bij verlening gegeven. Dat verlaagt de churn, maar zorgt ook voor een lagere arpu.

Thuismarkt

DT claimt over de afgelopen periode op de thuismarkt van dit alles geen last te hebben gehad. De churn is verlaagd, de instroom verhoogd en de NPS zou ook zijn toegenomen. Dat klinkt allemaal zeer positief. Wat is het geheim van de smid, doet DT het echt beter of laat de concurrentie, met name Vodafone,  zoveel steken vallen dat hordes klanten naar DT vluchten?

Portmonnee trekken

Het antwoord op die vraag is zo simpel als maar kan. DT geeft sinds dit voorjaar klanten een bonus die kan oplopen tot 500 Euro. Dat is niet meer dan een korting die op de abonnementen met een looptijd van 12 of 24 maanden. Het bedrijf trekt dus gewoon de portemonnee. Daarom ook dat in alle persberichten van Deutsche Telekom alleen de lagere churn en hogere NPS worden genoemd. De arpu zal immers een minder positief beeld laten zien als er per klant tot 25 euro per maand korting wordt gegeven.

Bij zakelijke gebruikers wordt dezelfde truc uitgehaald. Wie lang klant is en voor 24 maanden bijtekent krijgt tot 420,17 Euro per jaar korting op zijn vaste, mobiele of internet abonnementen.

Tags: marketingtelecom

GerelateerdeBerichten

Telecom roept op tot samenwerking bij Defensie-oefeningen die radiosignalen verstoren

2025/07/23
CvdM-logo

ITchannelPRO wijst op regels voor influencers

2025/07/08
Volgend bericht
EU Europa

Europees innovatiescorebord 2023

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

ArrowFest 2025

02-10-2025 - 22:00

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon