Advisor ICT Solutions heeft als partner van Gamma Communications eind vorig jaar Microsoft Teams Operator Connect in het aanbod opgenomen. Nog geen twee maanden later maken meerdere klanten al gebruik van de nieuwe oplossing. Algemeen directeur Dennis Broman van Advisor en CEO Gerben Wijbenga van Gamma spraken met ITchannelPRO over dit succes.
Gamma Communications levert oplossingen voor zakelijke communicatie en samenwerking. Het bedrijf is de eerste aanbieder van Microsoft Teams Operator Connect op de Nederlandse markt, en levert uitsluitend via partners.
Bij IT-dienstverleners is vaak sprake van een strikte scheiding tussen IT en telecom. Dat was bij Advisor niet veel anders, geeft Dennis aan. “Maar wij zijn eerder begonnen die muur af te breken. Daardoor zien wij bellen via Microsoft Teams niet als een bedreiging voor onze business, maar juist als een bevestiging van de route die wij al waren ingeslagen.”
Samen de markt openbreken
Door die voorsprong en houding was het voor Advisor ook logisch om na een selectieproces de banden met Gamma verder aan te halen. “Gamma kwam als beste uit de bus”, zegt Dennis. “We merkten dat er sprake was van serieuze toewijding en de wil om samen met ons de markt voor bellen via Microsoft Teams open te breken.”
Gerben ziet Operator Connect als een speerpunt van Gamma Communications. “Juist omdat het midden en de bovenkant van het mkb zit te wachten op deze geïntegreerde oplossing. Alleen al daarom is het heel erg logisch dat we de banden met Advisor aanhalen. Wij kenden elkaar al langer, maar dan voor andere diensten. Advisor is voor ons een belangrijke partner. Zij hebben contact met de juiste eindgebruikers en zien dat de rol van telefonie binnen IT verandert. Hier hebben ze ook veel kennis over.”
“Wij waren gericht op zoek naar een oplossing om via Microsoft Teams te bellen met geïntegreerde klantcontactcenter-functionaliteiten”, zegt Dennis. “Zoals gezegd, kenden wij Gamma al op operationeel vlak. Via dat lijntje zijn we in gesprek geraakt.”
Totaalconcept
Advisor wil een totaaloplossing leveren vanuit één applicatie, waarbij e-mail, chat, document sharing en dus ook telefonie door één partij wordt geleverd en beheerd. “Het vergemakkelijken en integreren van telefonie in IT is voor onze klanten erg belangrijk. Door het totaalbeheer vanuit Advisor is er ook slechts één aanspreekpunt voor vragen en support, zonder tussenkomst van een derde partij.”
Testen
Zoals gebruikelijk zat er een testfase tussen het ontwikkelen van de dienst en de daadwerkelijke oplevering. Advisor diende volgens Dennis zelf als testomgeving voor Operator Connect en de daaraan gekoppelde oplossingen. “Wij zien de diensten die wij leveren natuurlijk als een gebruiksmiddel voor onze klanten. Maar het moet voor ons op dezelfde manier functioneren, en wij hebben ook minimaal dezelfde eisen die onze klanten stellen. Voordat wij het bij onze klanten implementeren, willen we zeker weten dat de oplossing werkt en doet wat onze leveranciers en engineers hebben toegezegd. Hoe kunnen we anders inhoudelijke support leveren?”
Dat was voor Gamma geen probleem, legt Gerben uit. “Testaccounts of demo’s voor partners, daar doen we bij Gamma nooit moeilijk over. Dat zijn voor ons belangrijke instrumenten. Zo krijgen we enorm waardevolle feedback van gebruikers. Met die input kunnen we de diensten al voor de implementatie verbeteren. Door partners te faciliteren met testaccounts, kunnen ze de oplossing zelf ervaren. In combinatie met de reguliere trainingen, leren partners de oplossing zo nog beter kennen. Daardoor kunnen ze een hoog niveau van support bieden.”
Uitbreiding werkplek
Wat is de exacte klantvraag? Vragen de klanten van Advisor expliciet om bellen via Microsoft Teams of gaat het om uitbreiding van de werkplek? “Het begint meestal met een adviesvraag”, weet Dennis. “Beheerders willen weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, en of die in hun situatie tot verbeteringen kunnen leiden. Er is vaak behoefte aan optimalisatie van de werkplek, en in de meeste gevallen maken klanten al gebruik van Microsoft Teams. Het is dan ook begrijpelijk en logisch dat de adviesvraag snel opschuift naar een uitbreidingsvraag, waarvoor alleen Operator Connect in aanmerking komt.”
Vervangingsmarkt
Volgens zowel Dennis als Gerben gaat het ook om vragen die horen bij een vervangingsmarkt. Een beheerder moet kijken naar de levensduur en de toekomstbestendigheid van oplossingen. Afgelopen periode heeft een aantal aanbieders van onder andere telefonie de Nederlandse markt verlaten, of de dienstverlening gereduceerd. “Bij de vraag naar betere moderne werkplekken speelt dit een rol die je niet moet onderschatten”, zegt Gerben. “Je helpt een klant echt met een oplossing die leidt tot een gemakkelijke implementatie en beheer vanuit één partij met één aanspreekpunt.”
Continuïteit
Dennis wijst op een ander punt dat een rol speelt bij het brede vraagstuk van de moderne werkplek. “De olifant in de kamer is het personeelsvraagstuk. De uitstroom van werknemers met telecomkennis is vele malen groter dan de instroom. Als je telecom integreert met IT, creëer je een omgeving die je continuïteit ten goede komt. Je kunt je voorstellen dat wij klanten bedienen die dat punt heel hoog op de agenda hebben staan. Ze moeten wel, want onbereikbaar zijn, is in zowel de publieke als private sector onacceptabel.”
Uptake
Dennis was aangenaam verrast door de uptake. “Het gemak waarmee we de eerste batch van bestaande klanten hebben kunnen overtuigen voor bellen via Microsoft Teams, is indrukwekkend. De feedback na oplevering is zeer positief.”
Dit is in lijn met de ervaring van Gamma, bevestigt Gerben. “Operator Connect garandeert efficiënter werken voor iedereen. Gebruikers en ook de beheerders zijn tevreden. Dat is voor iedere partner een prettige ontwikkeling.”
Neem voor meer informatie contact op met Gamma Communications via sales@gammacommunications.nl of 088 5005 010, of met Advisor ICT Solutions via advies@advisor.nl.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024 #01)