Voorsprong en Ervaring
De bevindingen van de Global Mobile Consumer Survey 2020 zijn handig, omdat het laat zien op welke vlakken de consument en thuiswerker in Nederland anders is dan die in het buitenland. Op het eerste gezicht is het bijvoorbeeld eigenaardig dat Nederland zo hoog scoort voor het thuiswerken. Het percentage is te lezen als een bewijs dat de oproep van huis uit te werken goed is opgevolgd en dat de semi-lockdowns effectief waren. Maar waarschijnlijker is dat het voor Nederlanders gewoon veel makkelijker was om van huis uit te werken. ITchannelPro heeft al eerder gewezen op de brede acceptatie van en ervaring met thuiswerken in Nederland, nog voor van Covid-19 sprake was. Het is dus een voorsprong in ervaring en kennis die uit de cijfers van Deloitte blijkt. Dat verklaart bijvoorbeeld ook waarom in de Nederlands deelnemers aan het onderzoek veel minder problemen met hardware meldden.
De smartphone
Het onderzoek gaat echter vooral om mobile. Over het smartphone gebruik, driect gerelateerd aan de Covid-19 maatregelen, zijn meerdere vragen gesteld. De bevindingen lijken zeer logisch en verklaarbaar. Het is ook een goed signaal dat in bijvoorbeeld Duitsland ander onderzoek het beeld bevestigd. Het gaat dan vooral om het belvolume. Door Covid-19 is men weer meer gaan bellen. Uit de cijfers van de telecomaanbieders komt dat nog niet zo sterk naar voren, maar het aantal belminuten van vaste en mobiele verbindingen is in veel landen toegenomen.