Dean One neemt voorsprong in UCaaS-segment 

Met Dean One heeft de reseller in 2021 meerdere oplossingen als het gaat om Unified Communications en Collaboration. Naast de Direct Teams-oplossing die per direct beschikbaar is, komt Dean One ook met Cisco Webex, een dienst die volledig integreert met de bestaande telefonie-oplossing. Het was één van de noviteiten die de partners tijdens het online event te horen kregen. 

 “Sinds begin dit jaar zijn we als geheel met veertig procent gegroeid. Ook cloudtelefonie doet het enorm goed, zeker nadat we in maart Horizon hebben geïntroduceerd. Pieter Verbrugghe is sinds begin dit jaar aan boord bij Dean One als Directeur Marketing & Sales. Hij maakte een vliegende start.

 

Hoger segment 

Dean One tekende ook dit jaar weer een aantal mooie nieuwe namen op als eindklant, uiteraard via de partners. Pieter: “Denk aan organisaties als BNN/VARA, het Tropenmuseum en de Zorgverzekeringslijn. Allemaal grotere bedrijven met meer dan vijftig werknemers en veel seats. Dat geeft aan dat we ook in het hoger segment groeien. Bijzonder trots ben ik op het feit dat we een callcenter aan boord hebben dat geteste personen informeert over hun corona-uitslag. We hebben dat in één week opgebouwd.” 

Ambitie 

Pieter schetst een markt van cloudtelefonie die volgens onderzoeksbureau Cavell met gemiddeld twaalf procent per jaar groeit, in lijn met de verwachting van partners die via een poll werd getoetst tijdens het webinar. De marktpenetratie zou nu op 40 procent liggen en in 2025 doorgroeien naar 67 procent. 

Pieter: We willen harder groeien dan de markt. Organisaties zijn op zoek naar slimmere en efficiëntere manieren van werken. Daar kunnen wij, met de partner, een oplossing op bieden om samen nog succesvoller te zijn. Denk aan het koppelen van Unified Communication- en Collaboration-oplossingen met telefonie.” Halverwege het jaar maakte zo’n 6,3 procent van de Microsoft Teamsgebruikers gebruik van telefoniediensten. Met name via Direct Routingoplossingen van de partners. Ook Cisco komt met een oplossing waarin alle platformen worden geïntegreerd. Pieter: “We verwachten een extra groei in het segment tussen 50-250 werknemers. Die bedrijven hebben moeten schakelen naar de nieuwe manier van werken.” 

 

Interne ontwikkelingen 

Gerben Wijbenga is deze zomer aan boord gekomen als CEO van de Nederlandse tak binnen Gamma Communications. Gerben: “Ik heb zo’n 25 jaar ervaring in de telecom. Zowel in de zakelijke als consumentenmarkt, in mobiel en vast in Nederland maar ook internationaal. Begin dit jaar ben ik in gesprek geraakt met de top van Gamma Communications in Londen en vanaf het begin was ik enthousiast over het verhaal van groei en verandering. Dat is iets wat heel erg bij me past. En ook de manier waarop ze werken, in de UK, maar inmiddels ook in een aantal andere Europese landen.

Vanaf de start in 2001 hebben ze een ijzersterke positie opgebouwd op het gebied van cloud- en sip-trunk services. Daarmee hebben ze de markt op zijn kop gezet en zijn ze nu de belangrijkste opponent van British Telecom. Belangrijk bij dat succes was en is de loyaliteit naar het partnerkanaal.” 

 

Pieter: ‘Met Webex en Teams coveren we ruim negentig procent van de bestaande gebruikers in Nederland  

 

Europese speler 

Eind vorig jaar bedroeg de omzet van Gamma 364,4 miljoen euro, met een winst van 71,5 miljoen euro. Die omzet wordt gehaald met 1.200 medewerkers op negen locaties in vier landen. De eerste helft van dit jaar steeg de omzet twaalf procent ten opzichte van het jaar ervoor. In oktober 2018 startte de expansie op het Europese vasteland met de overname van de DX Groep, waar Dean One onderdeel van is. Gamma nam in februari van dit jaar de Spaanse cloud PBX-provider Voz Telecom over.

Dit voorjaar verkreeg Gamma Communications een meerderheidsbelang in het Duitse HFO Holding AG, een van de voornaamste SIP Trunk-providers in Duitsland. De recentste overname was die van gnTel in juli, waarmee Gamma haar positie in Nederland, België en Duitsland versterkt.In Nederland vallen nu Naast Dean One en gnTel ook Schiphol Connect en Nimsys onder de vlag van Gamma. Reden om de Nederlandse activiteiten te bundelen onder de naam Gamma Communications Benelux. 

 

Breder portfolio 

De overname van gnTel is belangrijk om verder te kunnen groeien. gnTel heeft producten en diensten toegevoegd aan het portfolio, die Dean One nog niet had. Gerben: Een verschil is bijvoorbeeld, dat Dean One een platform heeft op basis van Broadsoft en gnTel een self buildplatform heeft. Daar hebben ze met Flex-PBX een pay-per-channelpropositie aan gekoppeld, terwijl Dean One een pay-per-license model heeft. In het eerste geval kun je onbeperkt toestellen koppelen en betaal je per extern kanaal. Interessant voor als je relatief veel intern verkeer hebt. 

 

Teams én Webex 

gnTel heeft daarnaast een koppeling met Microsoft Teams voor VaMoVanaf begin volgend jaar biedt Dean One Cisco Webex aan als volwaardig communicatie- en collaboration platform. “Volledig geïntegreerd met het Dean Oneplatform, waardoor je vaste telefonie beschikbaar hebt op je Webex app. Waarmee je ook onder meer berichten kunt uitwisselen, bestanden delen en externe medewerkers uitnodigen om samen te werken”, aldus Product Manager Martin van Dijk. 

Pieter: “Met Webex en Teams coveren we ruim negentig procent van de bestaande gebruikers in Nederland. We bieden onze partners naast de gebruikelijke ondersteuning, ook aanvullende support om de groei bij hen te accelereren. We gaan nog meer trainingen geven, we voegen een salesguide en we adviseren over de bewerking van Decision Making Unitsde groep van beslissers binnen een grotere organisatie. Daarnaast bouwen we door op Dean One Accelerate, onze lead generation tool, waar partners nu al heel blij mee zijn. Ook de instant bonus, waarbij de partner al betaald krijgt vanuit Dean One op het moment dat de order binnen is, doet het erg goed. En, besluit hij, “het gaat erom dat we het sámen leuk hebben. Dat betekent ook dat we naast én achter de partner staan, om samen succesvol te zijn. 

 

 

Pieter: ‘Met Webex en Teams coveren we ruim negentig procent van de bestaande gebruikers in Nederland  

Mobiele versie afsluiten