De belangstelling voor de kwartaalcijfers van VodafoneZiggo was afgelopen week niet bijzonder groot. Dat het in Nederland vakantie is zal een rol hebben gespeeld. Toch is het wel goed te kijken naar wat er staat te gebeuren. VodafoneZiggo zoals we dat nu kennen houdt immers eigenlijk op te bestaan.
Dat de marges omhoog zijn gegaan is een ding, als de inflatiecorrectie in mindering wordt gebracht is het beeld iets anders. Dat een deel van de B2B omzet in Nederland als B2C omzet in de boeken is opgenomen staat keurig vermeld, maar het is zo wel erg lastig om appels met appels te vergelijken.
Toekomst VodafoneZiggo
Op een enkele uitzondering na lijkt de pers geen zin te hebben balansen te lezen. Want er is weinig aandacht voor bovenstaande “details”. Wie dat wel heeft gedaan zal nog steeds verbaasd zijn over de toekomst van het bedrijf in Nederland . Dat komt overigens ook omdat Liberty Global zelf de verkoop van de Zwiterse activiteiten veel meer aandacht geeft.
Die toekomst is vorige week uit de doeken gedaan. De activiteiten van Telenet (België) en VodafoneZiggo worden gevoegd onder de nieuw te vormen holding Liberty Global Benelux. De eigenaren verwachten dat hierdoor synergie effecten zullen ontstaan en een hogere efficiency.
Iedereen leest daar iets anders. Het voegen van de activiteiten is een manier om te snijden in de kosten. Het personeelsbestand zal dat krimpen en onvermijdelijk hebben de afnemers daar last van. Bijzonder is dat in het persbericht en de toelichting de toekomst van de consumentenmarkt in de twee landen centraal staat. Dat belooft weinig goeds voor de aandacht die de B2B markt de komende periode zal krijgen.