Afgelopen dagen is er in Nederland geschreven over het mogelijke bod dat Liberty Global (“Ziggoâ€) op het aandeel van Vodafone voor de Nederlandse business wil uitbrengen. De inkt van die artikelen was nog niet droog of men kon melden dat ook de overname van Delta en/of ODF tot de mogelijkheden behoorde.
Voegen is beter?
Voor sommige journalisten is het voegen van de twee bedrijven daarom beter, want dan zou er sprake zijn van nog maar een kapitein aan boord. Waarom dat vanzelf zou leiden tot betere resultaten, hogere klanttevredenheid, lagere churn wordt ergens uitgelegd. Men gaat, zonder enige onderbouwing, uit van een hogere investeringsbereidheid bij Liberty Global dan bij Vodafone en alleen al daarom zouden alle problemen die de huidige jointventure heeft als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Aandacht afgeleid
Gelukkig voor wie dat allemaal heeft opgeschreven is er geen discussie ontstaan over het gebrek aan logica van die aannames. Want nu Delta en ODF zijn genoemd is de aandacht afgeleid. Maar iedereen die goed oplet ziet dat ook bij het scenario van een glasvezel-infra partij overnemen de bestaande problemen onmogelijk zijn op te lossen.
Om de klanten aan boord te houden zal de kwaliteit van de dienstverlening behoorlijk moeten verbeteren. Kwaliteit betekent hier ook de prijs/kwaliteit verhouding. De Ziggo kant van de huidige jointventure verliest volgens sommigen gemiddeld per maand 10.000 klanten, omdat de prijs/kwaliteit verhouding in de ogen van consumenten onvoldoende is.
Krimpen in een groeimarkt
De ware impact van die krimp ontgaat velen. Het bedrijf levert toegang op basis van huishoudens. Die klantgroep neemt toe omdat er woningen bijkomen. De markt wordt steeds groter, maar coax ziet bestaande klanten weglopen. Woningen die voor het eerst bewoond worden kiezen massaal voor glas.
Het opkopen van een glasvezelnetwerk is geen goedkope operatie en waartoe dat leidt kan iedereen voorspellen. De prijs van de dienstverlenging zal omhoog gaan en daarmee de negatieve reputatie in stand houden.
Vodafone
De Vodafone kant van het verhaal maakt het allemaal nog lastiger, want die 5G licentiehouder zal in beweging moeten komen om het netwerk te verbeteren. Voor iedereen zichtbaar is dat de investeringen in het Nederlandse netwerk te gering zijn om KPN en Odido te blijven bijhouden. Een toenemende churn voor het mobiele deel van de jointventure is daarom zo goed als onvermijdelijk.
En dan is er nog België
Alsof het nog niet complex genoeg is, speelt op de achtergrond ook nog steeds het proces (delen van?) de organisatie te voegen met de Belgische business. Hoeveel voorbeelden kennen we van Nederlands-Belgische organisaties ontstaan door een overname of fusie die succesvol zijn?
Voor de liefhebbers van complexe processen wijzen we nog op de problemen die kunnen ontstaan als een bedrijf een nieuwe eigenaar krijgt en die buiten de EU is gevestigd. Uitzendrechten en licenties kunnen trouwens ook niet zo maar worden gevoegd.