Een paar keer per jaar staat ITchannelPRO stil het verschijnsel domeinnamen. Daarbij gaat met minder om de aanbieders daarvan en meer om trends waar iedere IT dienstverlener mee te maken kan krijgen. Deze keer is daarom .SHOP reden voor een artikel.
Creativiteit gevraagd
Omdat een domeinnaam uniek met zijn en er al ruim 6 miljoen met een .NL zijn geregistreerd is steeds vaker creativiteit gevraagd. De bloemenzaak van Jansen wijkt daarom uit naar bloemenvanjansen.nl en de rijschool naar toprijschoolbakker.nl. De creativiteit kent amper grenzen, want domeinnamen mogen lang zijn.
Lange namen zijn echter moeilijker te onthouden zijn gaat men ook meer over naar het gebruik van domeinnamen die niet op .NL eindigen. Wie internationaal actief is heeft sowieso een reden naar .EU of .COM te kijken.
.SHOP
Een van de TLD’s die de afgelopen periode behoorlijk is gegroeid is .SHOP. Het aantal domeinnamen dat daarop eindigt staat inmiddels op 3,8 miljoen, de afgelopen maand zijn daar 163.000 nieuwe registraties bijgekomen.
Dit is een interessante ontwikkeling, niet alleen omdat in dit tempo .NL binnen twee jaar wordt ingehaald. De plus van .SHOP lijkt samen te vallen met een afname van .COM. Er zijn signalen dat de prijsstelling daar een directe oorzaak voor is, maar ook dat .COM te riskant is omdat een Amerikaanse partij die uitgeeft en beheert.
Naast die laatste verklaring, die maar deels te verifiëren is, is er iets dat wel uit de cijfers kan worden opgemaakt. .SHOP groeit harder dan alle andere TLD’s. Alles dat voorheen werd gezien als een alternatief voor de eigen landen TLD (.NL of .BE) verliest terrein. Ook .BIZ en zelfs .ONLINE. .ONLINE is zelfs al ingehaald door .SHOP.
Groei is logisch
Ergens is het ook wel logisch wat er gebeurt. .Shop zorgt voor een domeinnaam die in meerdere talen direct duidelijk maakt waar het om gaat. En precies daarom is het ook een interessant en zinnig alternatief voor iemand die in Nederland online actief is, maar geen zin heeft in een gekunstelde of onmogelijk lange naam onder .NL.