Dit weekend kon de pers melden dat de sms 30 jaar oud is. Een verjaardag waaraan voor het gemak werd gekoppeld dat sms in dit deel van de wereld bijna verleden tijd is. Die conclusie is onjuist. Wat wel klopt is dat de multimediale opvolger van de sms, de mms is verdwenen.
Als verklaring wordt voor het gemak dan maar Whatsapp genoemd als concurrent. Waarop dat is gebaseerd blijft onvermeld. Niemand lijkt dus door te hebben dat de pers hier behoorlijk de mist in gaat.
Analyse sms gebruik
Om te beginnen neemt niemand de moeite genomen het sms volume te analyseren. Toegegeven dat is ook lastig, maar niet onmogelijk. Iedereen met enige kennis van het betalingsverkeer weet dat er tussen 2010 en 2021 iets fundamenteels is veranderd. De banken zijn namelijk verplicht gestopt met het versturen van tancodes per sms.
MFA
Banken zijn een groep, andere dienstverleners hebben dezelfde stap genomen. Sms is namelijk te makkelijk te onderscheppen, omleiden en manipuleren (bron). Het is als mfa ongeschikt, maar ook voor nog veel meer zaken. Het uitfaseren van de sms door deze dienstaanbieders heeft behoorlijke impact op het volume dat links en rechts wordt genoemd.
WA
Journalisten slaan dus de plank mis. Dat doen ze ook om een andere reden. WA noemen als de concurrent is maar deels juist. Iedereen kan zo zien dat ook daar wat mee aan de hand is. Dit platform heeft op papier een extreem hoge penetratie in Nederland, maar wat zegt dat over het gebruik? De leeftijd van de gebruikers van WA is wereldwijd een bron van zorg voor eigenaar Meta. Naar aanleiding van de meest recente kwartaalcijfers is daar het nodige over gepubliceerd. Iemand mag zonder meer beweren dat WA zorgt voor een lager sms volume, maar dan moet er wel bij gezegd worden dat WA zelf ook al tegen de grenzen van de groei aanloopt. Alleen al daarom is WA niet de nagel aan de doodskist van de sms.
Zoals wel vaker moet iets verder worden gekeken en dan blijkt al snel dat het plaatje eigenlijk te complex is om in een paar zinnen te worden beschreven. Het sms volume daalt, maar er wordt nog steeds behoorlijk gebruik van gemaakt. Niet door iedereen, maar dat geldt voor meer telco diensten.
EOL
Overigens als het gaat over platformen en concurrentie van de sms is er een dienst die onomstreden EOL is. De mms is in Nederland al jaren uit de schappen verdwenen en waarschijnlijk is er niemand die daar een traan om laat. Net als i-Mode is het nooit een succes geworden. Opmerkelijk aan de mms is daarbij dat het in andere landen nog wel leverbaar is. Wat het volume is en de bijdrage van deze dienst aan de winst van de telco’s is niet uitgezocht. Wel is opgevallen dat Duitsland per volgend jaar de mms uitfaseert.