• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De rol van social media in 2023

Waar moet je als zakelijke gebruiker rekening mee houden

27-12-2022
social media mobiele apps
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Dat Twitter in de hoek zit waar de klappen vallen is algemeen bekend, maar kijkt men ook wel goed naar de andere social media? Wat daar het afgelopen jaar is gebeurd en wat er komend jaar aan zit te komen is te belangrijk om genegeerd te worden,

social media mobiele apps2022 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin met Twitter voor het eerst een social media platform implodeerde. Voor de directe concurrenten was dat in theorie reden voor vreugde, maar ook zij zitten in de hoek waar de klappen vallen.

De neergang van Twitter kent een interne oorzaak (de eigenaar), maar het komt ook door de druk op budgetten van adverteerders. Dat is dus een externe factor. Adverteerders zien in veel landen een matige economische groei. Moet je daar dan volop blijven adverteren en dan ook nog eens via een platform dat in het teken staat van onrust? Niet dus. Zij maken daarom een pas op de plaats. Dit betekent dat men niet automatisch meer gaat adverteren op de andere platformen. Want los van het algemene economische klimaat hebben die platformen hun eigen problemen.

Facebook / Meta

Om te beginnen is er Facebook / Meta. Dit bedrijf heeft de afgelopen 12 maanden de beurswaarde met ruim 65 procent zien dalen. Groei is omgebogen naar krimp. Teken aan de wand is wellicht ook dat het bedrijf de bouw van datacenters uitstelt of zelfs schrapt. Dat kan niet anders betekenen dat men zelf verwacht dat de grootste groei een gepasseerd station is en dat men nu in een andere fase is beland.

In tal van landen daalt het aantal gebruikers. Adverteerders vinden dat niet leuk. Dat het bedrijf Apple gebruikers minder kan volgen vinden ze al helemaal niet leuk. En dat is nog maar het begin.

Langzaam maar zeker begint door te dringen dat de businesscase van het bedrijf onverenigbaar is met de AVG. Voor het komend jaar gaat dat nog het nodige vuurwerk opleveren. Adverteerders die voor dit platform kiezen zullen daar het nodige van gaan merken.

TikTok

Het Chinese TikTok wordt door velen gezien als een echte consumentenomgeving. Net als Facebook heb je daar als zakelijke aanbieder niets te zoeken. Een begrijpelijke inschatting, maar wel een die onjuist is. Adverteerders voor zakelijke producten en diensten maken ook gebruik van deze twee platformen. De boodschap via zoveel mogelijk kanalen en platformen verspreiden schijnt de kans op succes te vergroten. Daarnaast heeft elk platform zijn sterke kanten. TikTok staat voor video en daarnaar linken vanaf een ander platform is zo gedaan.

Voor TikTok staan alle seinen op rood. In Amerika zijn er nu 15 staten die via eigen wetgeving het gebruik van de app en het platform willen verbieden voor overheidsmedewerkers. Op federaal niveau is er al iets dergelijks voor medewerkers van justitie en defensie. Vlak voor de kerst is er een wetsvoorstel goedgekeurd dat het verbod uitbreid voor alle federale ambtenaren.

Als het gebruik op een wettelijke basis wordt tegengegaan dan moet dat voor adverteerders een duidelijk signaal zijn. Adverteerders die overheidsklanten willen werven zullen dan ook voor iets anders moeten gaan kiezen. Op dit moment is het gebruik van TikTok in Nederland nog niet of weinig aan banden gelegd. Maar dat kan snel veranderen.

LinkedIn

En dan is er nog LinkedIn. Dat heeft het afgelopen jaar amper de pers gehaald, maar dat wil niet zeggen dat daar alles bij het oude is gebleven. Rond de zomer is de scheiding tussen persoonlijke en zakelijke pagina’s verder doorgevoerd. Consequentie daarvan is dat het automatisch posten op het platform voor een een grote groep gebruikers verleden tijd is.

Het lijkt – zeker in vergelijking met de problemen van Twitter, Meta en TikTok, een detail. Maar het laat precies zien wat social media platformen zo moeilijk maken. Functionaliteit kan met een druk op de knop ophouden te bestaan en daarmee geplande en lopende activiteiten, zoals campagnes, van de gebruikers om zeep helpen. Dat is een risico inherent voor social media waarmee iedereen in 2023 rekening mee moet houden. En dat staat dan nog even los van de veranderingen die gaan volgen nu de DSA van kracht is geworden en de platformen door Brussel fors boetes kunnen krijgen.

 

(Google is geen social media en daarom is het hier niet genoemd. Ook dat bedrijf heeft trouwens te maken met tegenwind. In 2022 hebben adverteerders voor het eerst sinds 2014 minder dan 50 procent van hun online reclame budget uitgegeven aan de combinatie Meta / Google. De verwachting is dat die daling verder doorzet.)

Tags: social mediatrend

GerelateerdeBerichten

Wat stuwt de groei van datacenters in Duitsland

2025/07/09
euro geld

Onderbelicht aspect van de Amerikaanse handelspolitiek

2025/06/26
Volgend bericht
londen britten

De Britse regering komt met de DRB, een eigen GDPR

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon