De rol van eGovernment bij het ontwikkelen van slimme steden

Edwin DienderIn de eerste blog van deze serie, “Krijg grip op slimme steden”, heb ik het principe van Rubik’s cube gebruikt om de opzet (het raamwerk) van een slimme stad te duiden.

De kern en de centrale elementen zijn het intelligente bestuurscentrum, zij vertegenwoordigen het hart en de zenuwen van de slimme stad. De hoekstenen zijn kernelementen van het concept. De ondersteunende of randfuncties hebben vergelijkbare rollen.

Onafhankelijk van de economische ontwikkeling, zijn de essentiële wensen van de bewoners vrij universeel: gelijke toegang tot opleiding, werk, gezondheidszorg en (publiek) transport. Daarnaast zijn elementen zoals schone lucht en water, genoeg eten en een veilige omgeving ook essentieel.

Een robuuste digitale infrastructuur is de sleutel voor de ontsluiting voor zowel de gemeenschap als de inwoners. De infrastructuur is het raamwerk dat de elementen van de kubus verbindt en waarbij de elementen vrij van elkaar kunnen bewegen zonder impact op de structuur te hebben.

Gemeentebesturen hebben een centrale rol bij het creëren van die universele infrastructuur. Zij investeren in de ICT, definiëren de visie voor de slimme stad, en implementeren een bestuur (eGovernance) op de manier die de inwoners nodig hebben.

De rol en verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur

Zet een strategische denkrichting

De primaire rol van het eGovernment triggert meteen het kernbestuur en een visie: de ambitie om een stad of deel van een stad naar een hoger niveau in de waardeketen te tillen. De volgende stap is het bepalen van een consensus met meerdere stakeholders om een gemeenschappelijk begrip van de digitale reis vast te leggen. Dit wordt uiteindelijk het draaiboek voor die digitale reis.

Stakeholders in het slimme steden concept

Source: FG-SSC “Technical Report on Stakeholders for Smart Sustainable Cities”, page 22

Ontwikkel wetgeving

Overheden voeren de wetgeving en regulering uit die ondersteunend zijn aan de zakenwereld, de entrepreneurs en de vernieuwende krachten alsmede technologie gedreven zakenmodellen. Wetgeving zoals de databescherming beschermen de rechten en privacy van inwoners en zijn een essentieel element in de rol van het gemeentebestuur.

Aansturen bij het ontsluiten van het ecosysteem

Een sleutelrol van het bestuur is het bouwen van een ecosysteem dat de stakeholders en publiek/private relaties in staat stelt samen te werken om projecten in slimme steden te ontginnen.

Gelijktijdig zijn overheidsinvesteringen in de nationale ICT-infrastructuur essentieel. Niet alleen om de digitale economie te stimuleren, maar ook om de innovatie aan te jagen en een sterk fundament onder de slimme steden te leggen Met een sterke en slimme ICT-infrastructuur, kan het bestuur een klimaat bouwen dat aantrekkingskracht heeft en stimulerend is voor het ontstaan van werkplekken.

De overgang naar digitaal bestuur (eGovernance)

Digitale agenda’s zijn bijna overal gedefinieerd en ingevoerd, de meeste besturen die ik ken hebben ze geïmplementeerd. Het probleem dat blijft opduiken, zijn de legacy systemen en bestaande informatie silo’s waarmee gewerkt moet worden. Ik zeg vaak dat we de uitdagingen van morgen niet kunnen oplossen met de modellen en principes van vandaag. De belangrijkste vraag blijft dan: wat pakken we op en wat pakken we als eerste aan?

Voor overheden is de mogelijkheid om informatie te delen tussen teams en departementen essentieel voor efficiënte communicatie en informatiedeling. Governance is het geheel van de uitvoering, het systeem, de activiteiten en de werkprocessen die de stad draaiende houden. eGovernance is de digitale variant van het proces, de digitale tweeling zogezegd. De voordelen daarvan omvatten simulatiemodellen die analyses voorspellen en het testen en valideren van processen.

eGovernance wordt gevoed met digitale oplossingen die  services en in initiatieven ontsluiten en voor de inwoners en zakelijke initiatieven om een visie te ontwikkelen voor de slimme stad, de evolutie en de planning.

Overheden zijn de overgang gestart van manuele en papieren processen naar een digitale aanpak voor alle publieke diensten, inclusief belastingen, reisdocumenten, huisvesting en de bevolkingsadministratie.

Het papierloze kantoor, de efficiënte werkplekken en selfservice portalen, geven elk overheidsdepartement een unieke oplossing om te digitaliseren. Maar al deze systemen zijn verticaal. De informatiesilo’s, en daardoor de informatie, zijnniet naadloos op andere plaatsen te gebruiken. Dit staat de vooruitgang in de weg.

Een overlay-architectuur kan de grenzen slechten bij verzuilde overheidsdiensten en bruggen slaan tussen silo’s. Dit kan zonder dat het nodig is de bestaande infrastructuur te upgraden of vervangen. Departementen hebben toegang tot geïntegreerde, cross-functionele applicaties, en de medewerkers kunnen toegangsrechten aan andere departementen verlenen.

Einde van silo’s

Het verwijderen van silo’s kan een uniek model faciliteren om individuen en processen toegang te geven tot overheidsservices. Het hergebruik van informatie garandeert ook dat mensen een meer gepersonaliseerde ervaring krijgen waardoor het niet langer nodig is om meerdere afdelingen te benaderen. Dit helpt bij basale diensten zoals het aanvragen van een rijbewijs, het melden van een geboorte en het registeren van een nieuwe inwoner.

eGovernment verbindt informatiesilo’s en zorgt dat ze samenwerken zonder grote vervangingen of upgrades. De digitale transformatie maakt gebruik van open standaarden en wordt gedragen door business-driven ICT-infrastructuur (BDII) Met een focus op innovatie rond de klanten, faciliteert BDII de weg naar de volgende industriële revolutie. Dit komt door een diepe integratie van ICT-infrastructuur met software toepassingen, het ontwikkelen van een innovatieve infrastructuur en het faciliteren van een gemeenschappelijke innovatie bij de partners.

Voordelen van de “government cloud”

Als de kern van de digitale transformatie, heeft de “government cloud” tal van voordelen:

Slimme toepassingen

IoT annex slimme sensoren hebben veel potentieel voor geavanceerde toepassingen in het eGovernment. Ze leveren een geweldige schat aan data op. De meeste bekende toepassingen voor IoT strekken zich uit van transport tot gezondheidszorg, minder bekende toepassingen zijn het beschermen van de natuur, watermanagement en de detectie van aardbevingen.

Digitale infrastructuur en eGovernment-oplossingen maken het mogelijk om slimme toepassingen te repliceren voor andere aandachtsgebieden zoals transport, landbouw, gezondheidszorg en onderwijs. Hiermee kan een universele infrastructuur ontstaan waar elk onderdeel onafhankelijk kan bewegen zonder de totale structuur te ondermijnen. Hiermee faciliteert en versnelt het de processen die bepalend zijn voor het bouwen van een slimme stad.

Bureaucratie, langdurige goedkeuringsprocessen, weinig response. Het idee om niet boven op iets te zitten, het is de realiteit van vandaag de dag. Een digitale aanpak is dan gewenst.

De veranderende rol van het stadsbestuur

De universele infrastructuur transformeert ook de rol van burgemeester en wethouders en de manier waarop zij hun verantwoordelijkheden vervullen.

De gesprekken met individuele ambtenaren in zulke rollen hebben een aantal interessante leermomenten opgeleverd. Een paar jaar geleden ontmoete ik een Duitse burgemeester. Hij had meer de uitstraling van een city manager dan een traditionele burgemeester. Hij sprak over zijn stad en de dagelijkse gang van zaken alsof hij een bedrijf runde. Ik merkte hetzelfde op bij een Russische burgemeester en een gouverneur. Zij waren in de praktijk volledig georiënteerd op efficiency en operationele excellentie bij het dagelijks bestuur van de stad.

Hun profielen zijn management-georiënteerd en zij presenteren hun gemeentes/steden via een aantal essentiële kenmerken. Denk hierbij aan historische objecten, hoge gekwalificeerde universiteiten, toeristische attracties, investeringskansen, internationale luchthavens, en de state-of-the-art infrastructuur. Des te belangrijker is hun interesse en bereidheid om programma’s en initiatieven te ondersteunen via partnerschappen.

De Russische Academie voor Nationale Economie en Publiek bestuur (RANEPA) is een voorbeeld van een instituut dat nu al passende trainingen en opleidingen aanbiedt. Het leidt op tot CDTO (chief digital transformation officer). We zien steeds vaker van de initiatieven, niet alleen voor de industrie maar ook in het educatieve en publieke domein.

Holistische kijk

Voor bestuurders van steden en alle betrokken stakeholders is het hele spel veranderd. Daarom moet ook het plan aangepast worden. Er is behoefte aan een holistische kijk op zaken, niet aan een lineaire analyse. We hebben het over efficiency bij de dagelijkse uitvoering en stadbeheer. We kunnen de problemen van morgen niet oplossen met de kennis van vandaag. De huidige benaderingen sluiten mogelijk niet eens aan op de reis van morgen.

Het roer moet om. Projecten lopen uit, programma’s en initiatieven werken wel. Budget en kosten sluiten vaak niet meer op elkaar aan. Investeringen en financieringen en scherp inkopen moeten gestroomlijnd worden en publieke aanbestedingen en RFP’s vervangen. We praten niet meer over het selecteren van technologie op basis van functionele vergelijkingen. We hebben het over bewezen waarden, niet over concepten. Het is een reis!

We kijken niet naar uitgewerkte routes, we hebben reisgidsen. De weg vooruit is vrij eenvoudig, we kijken en vergelijken ideeën en komen tot een gemeenschappelijk aanpak. Dit gemeenschappelijke idee wordt bevestigd en omgezet in een memorandum of understanding, de gids die de weg voorwaarts aangeeft.

In het volgende deel ga ik in op de industriële convergentie die vormgeeft aan het ecosysteem van slimme steden.

 

Edwin Diender is chief digital transformation officer bij Huawei Shenzen. Hij praat via deze blog geïnteresseerden bij over zijn ervaring met slimme steden (de smart city’s).

Mobiele versie afsluiten