Toezichthouder ACM meldde begin vorig maand dat er in Nederland 5,2 miljoen vaste telefoonaansluitingen zijn. Dat betekent dat er in vijf jaar tijd 1 miljoen enkelvoudige aansluitingen zijn verdwenen. Een forse daling. Maar er blijft dus voorlopig een markt voor de vaste lijn bestaan en dat had lang niet iedereen verwacht.
De laatste cijfers van ACM maken duidelijk dat de daling van het aantal vaste lijnen doorgaat. Tien jaar geleden waren er nog 7,2 miljoen enkelvoudige vaste aansluitingen. Dat type verbinding was en is vooral te vinden bij de consument.
De lijnen waren voorheen voornamelijk PSTN, tegenwoordig is alles een vorm van bellen over breedband (VOIP). De techniek is dus enorm veranderd, maar dat heeft op zich nooit invloed gehad op het gebruik.
Wat in die tien jaar tijd evenmin is veranderd is dat deze groep gebruikers niet alleen uit consumenten bestaat. Zelfstandigen en kleinere bedrijven of instellingen met een “consumenten breedbandverbinding” zitten nog steeds in deze groep.
Opleving van korte duur
De grafiek (klik voor vergroting) met enkelvoudige aansluitingen heeft sinds 2010 twee keer een opgaande lijn laten zien. Dat wekte toen verbazing. Een logische verklaring voor meer aansluitingen kon niet gegeven worden. Inmiddels is wel duidelijk dat die oplevingen van korte duur zijn geweest. Dus in tien jaar tijd 2 miljoen aansluitingen verdwenen, waarvan de helft in de laatste vijf jaar (bron).
Toekomst voor de vaste lijn
Bij dergelijke dalingen hoort de vraag of vaste telefonie nog wel toekomst heeft. Daar wordt door de telco’s natuurlijk onderzoek gedaan. Ook ACM zal daar wel data over hebben. Het is in beide gevallen data die afgeschermd blijft. Waar partijen evenmin over communiceren is het marktonderzoek dat ze doen naar de beweegredenen van de vaste lijn gebruik te blijven maken. Bij dat onderzoek wordt gekeken naar het gedrag van alle bevolkingsgroepen, vooral ook de jongeren.
Mobile only
Jongeren zijn eerder geneigd als mobile only door het leven te gaan. De verwachting begin deze eeuw was dat deze generatie compleet de vaste lijn zou negeren. Vooralsnog is dat niet uitgekomen. Er zijn meerdere praktische redenen voor, langer bij de ouders wonen is er daar een van. Binnen de klein zakelijke markt speelt iets anders. Een vaste lijn komt in sommige gevallen beter over op de klanten of patiënten. Sinds het verplichte thuiswerken is er trouwens nog een reden bij gekomen de vaste lijn aan te houden.
Er is dus dus nog wel een toekomst voor de enkelvoudige vaste telefoonaansluitingen.