• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De laatste trede – De eerste stap

Wilco Dekker

17-06-2020
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

“Moet je de laatste trede van een trap zien om ‘m te betreden?” Veel mensen vinden dat prettig, het geeft een veilig gevoel, het is eenvoudig te overzien en je kan er alle tijd voor nemen als het binnen je gezichtsveld ligt. Je hebt het tenslotte altijd zo gedaan.

De trap van de hedendaagse economie groeit echter buiten ons gezichtsveld. De treden lijken maar door te lopen tot in het oneindige en de vraag rijst of we die trap überhaupt wel durven te betreden. Want ja, wie weet gaat ‘ie de verkeerde kant op. Je weet tenslotte niet waar die uitkomt.

En dus blijven velen wachten en nadenken hoe hiermee om te gaan. In diverse vergaderingen volgen overleggen welke trap te kiezen en welke eerste trede te bestijgen. Degene die toch die trap betreedt, met een ogenschijnlijk uitzichtloos einde, wordt als avonturier gezien of niets begrijpend aangekeken wat hem of haar bezielt. Het merendeel van de denkers onderneemt echter niets.

De eerste stap
Toch loont het om de eerste stap te zetten zonder de laatste trede te kunnen zien. Ga je alleen of met een bevlogen team de trap op – ook al is het einde niet in zicht – dan volgt altijd een avontuurlijke reis. Je weet tenslotte niet wat je tegen gaat komen maar de reis leert je altijd meer dan stil blijven zitten. Des te meer treden worden beklommen des te meer overzicht er ontstaat. En mooier nog, op een gegeven moment komt het einde wel in zicht en verschijnt de laatste trede in beeld.

Maar hoe bepaal je wanneer je welke trap ‘blindelings’ moet gaan beklimmen? Er zijn talloze trappen die tegenwoordig als paddestoelen uit de grond schieten. Ze lijken oneindig lang. Een paar basisregels die altijd opgaan:

  • Volg je intuïtie – raak bewust van de noodzaak tot veranderen
  • Verdiep je in de trap – bereid je voor
  • Bestijg de trap alleen als die aansluit bij je passie
  • Start met de eerste trede en zet door – het gaat nu om doorzettingsvermogen
  • De kracht van inspiratie – er gebeurt altijd meer dan als je niets had gedaan

De treden van de technologie-trap
Als we bovenstaande als metafoor gebruiken en op de telecommunicatie branche loslaten is er geen groot verschil. Eén ding is zeker de technologische ontwikkelingen hebben in een rap tempo de telecommunicatie en entertainment sector veranderd. We staan aan de vooravond van een verandering waarin de nieuwste technologieën volwassen worden. Het is zaak om dan goed voorbereid met de juiste kennis en de juiste spullen de juiste trap te betreden.

Welke grote veranderingen komen eraan? Waarom moeten we veranderen en waarom moeten we mee met alle nieuwe ontwikkelingen? Een uitspraak die Cruijfiaans aandoet zegt “Als je de inhoud niet kent kan je het verhaal niet begrijpen”. Laten we de inhoud van de veranderingen eens onder de loep nemen die de laatste jaren steeds meer terrein hebben veroverd:

  • Beweging naar de cloud, public, privat, edge
  • De nanotechnologie die veel integratie mogelijk heeft gemaakt
  • Van Virtual Machines naar Containers (gevirtualiseerde apps)
  • De introductie van Orchestration and Software Defined Netwerken
  • De toename in streaming entertainment – video en muziek overal en altijd beschikbaar
  • De opkomst van Internet of Things, Smart Homes, Smart Cities
  • De exponentiële datagroei die een behoefte genereert voor Kunstmatige Intelligentie
  • De efficientieslag door robotisering en automatisering
  • De onvermijdelijke vraag van onbegrensde draadloze connectiviteit
  • De continue efficiencyslag voor Video codecs (compressie van MPEG-2 naar AVC HEVC, VCC)
  • De lancering van 5G, de vlucht van OpenRAN en het vrijgeven van het 3,5 GHz spectrum

Alhoewel het nog ver weg lijkt zullen alle bovenstaande technologieën tezamen een oplossing bieden om efficiënter en goedkoper dezelfde diensten én nieuwe – te ontwikkelen – diensten aan de consument te leveren. Ik merk dat dit voor veel personen allemaal erg snel gaat. De laatste trede van deze trap is bij lange na niet zichtbaar. En dus volgen oeverloze discussies over risico’s, over investeren in innovatie en de hoogte van budgetten. Echter zonder de beoogde veranderingen tot gevolg. En dus krijgen we wat je altijd kregen en komt de vooruitgang tot stilstand.

Zonder innovatie komt er geen verandering. Zonder visie komt er geen volgende stap vooruit. Het is overduidelijk dat de technologie-trap moet worden beklommen. Laten we starten met de eerste trede en langzaam omhoog klimmen. Verdieping in de materie en samenwerken met partners is hierin cruciaal. En niet te vergeten: reserveer wat budget om dit onderzoek te starten.

Wilco Dekker

Wilco Dekker is Technologie Strateeg bij VodafoneZiggo en Mount Everest Summitteer. Hij schreef onder andere het boek ‘Mount Everest, onderweg naar de hemel’. Hij weet als geen ander hoe het is om aan een ogenschijnlijk onmogelijke beklimming te beginnen en hij weet ook dat een dergelijke stap  veel meer brengt dan alleen het halen van de top. De reis brengt inzicht en overzicht. Zijn kennis van de technologische ontwikkelingen, zijn honger naar wereldwijde trends en zijn interesse in de volgende stap in de industriële revolutie zorgen ervoor dat hij een helder beeld heeft waar we als samenleving naar toe bewegen, ook al is het einde nog lang niet in zicht.

Tags: cloudSmart Citysmart home

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
terra-wortmann-cloud

Zo’n cloud bestaat niet in Nederland

2025/07/24
Volgend bericht

hallo, kondigt overname van Digisource aan

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon