De ITchannelPRO Datacentergesprekken: Holland Datacenters

Een van de meest markante datacenters in Nederland is Holland Datacenters in Kloetinge. Een gebouw met een unieke historie en stammend uit een tijd dat het begrip datacenters nog niet bestond. Directeur Eric van Scherpenzeel legt uit hoe met mogelijk is vanaf die plek een duidelijk afgebakende plek op de Nederlandse markt in te nemen.

 

Van bunker naar datacenter

HollandDatacentersAls in Nederland wordt gesproken over de reputatie en het imago van datacenters komt op enig moment Kloetinge in Zeeland ter sprake. Daar is in het begin van de koude oorlog een enorme bunker als uitwijk voor de regering gebouwd. Na de koude oorlog en het verdwijnen van het IJzeren Gordijn is het complex in handen gekomen van partijen die er een datacenter van wilde maken.

“Het idee van de bunker een datacenter te maken snap je direct als je kijkt naar de infrastructuur die er ligt,” vertelt Eric. “Echte meervoudige stroomvoorziening van verschillende leveranciers en inpandige schakelstations is bijna het summum voor een datacenter.” De rest van de infra en connectiviteit is uiteraard meervoudig uitgevoerd.

Slechte periode

De eerste pogingen van de bunker en goed lopend datacenter te maken zijn mislukt. De eerste exploitant had er hele andere bedoelingen mee. Dat zorgt er ook anno 2021 nog steeds voor dat de plaatsnaam wordt geassocieerd met de cyberbunker en activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen. “Daar hebben we nog steeds last van, maar gelukkig weten steeds meer klanten de unieke waarde van Holland Datacenters goed op waarde te schatten. Maar het heeft geen zin te ontkennen dat het gebouw een slecht periode heeft gekend,” zegt Eric. “Ook later is het nog eens mis gegaan met het gebouw. De exploitant die het een paar jaar terug probeerde heeft de handdoek in de ring geworpen. Dat kwam overigens meer omdat het businessplan tekort schoot. Om van dit gebouw een datacenter te maken dat zwarte cijfers schrijft moet je wel flink wat doen. Dat is de afgelopen twee jaar gedaan. Het is nu een high secure datacenter.”

Twee klantgroepen

Holland Datacenters heeft daarom ook voor een marktbenadering gekozen die afwijkt van de meeste aanbieders. Het bedrijf richt zich primair op twee klantgroepen voor clouddiensten. Colocatie wordt geboden, maar dat aanbod is minder aantrekkelijk voor partijen die voor de laagste prijs gaan. “Overheden en software bedrijven die SaaS oplossingen voor de publieke sector, inclusief de zorg, zijn onze logische doelgroepen. De extreme mate van redundantie van die complex is voor hen een belangrijk pluspunt. Omdat het om clouddiensten gaat is het ook helemaal niet nodig dat de applicaties en data in Amsterdam moeten staan.”

Omdat het gebouw als een bunker is gebouwd is de inrichting ook anders dan een regulier en modern datacenter. De kleinste ruimte kan vier racks herbergen, de grootste ongeveer honderd. “Dat heeft voor onze doelgroep wel een heel groot voordeel. Want gescheiden ruimtes betekent bij ons gescheiden door meters beton met stalen deuren. Dat stelt de klanten gerust dat echt niemand bij de spullen kan komen,” geeft Eric aan. Andere punten die de klantgroep aanspreken zijn het grote veld met zonnepanelen en het feit dat het datacenter geheel in Nederlandse handen is.

Eigen stroom

Wat ook indruk maakt op de klanten is het grote aantal zonnecellen op en rond het gebouw. In de randstad zou dat nooit mogelijk zijn. In Zeeland is het geen probleem. Holland Datacenters heeft inmiddels zoveel capaciteit dat de eigen business, inclusief de ingecalculeerde groei van het aantal klanten, op de eigen stroom kan draaien. Dat hierdoor de eco-footprint van het datacenter heel gunstig is maakt op de klantgroepen inmiddels minstens zoveel indruk als het gecertificeerd zijn naar NEN en ISO.

Bewust anders

Een bijzonder gebouw, een echte eigen stroomvoorziening en een hele duidelijke focus op een klein aantal klantgroepen. Is Holland Datacenters daarmee de eenling die zich dapper verzet tegen de trends, net zoals dat Gallische dorpje tegen de Romeinen?

Eric moet daar om lachen. “Maar het klopt wel een beetje. Wij zijn wat anders. We verdiepen ons in de klant, omdat we alleen goede robuuste oplossingen willen aanbieden. Het verkeerde leveren is voor hem, voor ons als organisatie, maar in potentie ook voor het hele platform nadelig. Het type klant dat wij willen moet er dus voor openstaan dat we businesswise van elkaar willen weten. Overheden en softwarehuizen hebben daar geen moeite mee. Sterker nog die willen gewoon een mens aan de telefoon krijgen. Het liefst iemand met veel kennis die ze voor fouten kan behoeden. Ja we zijn bewust anders en dat levert ons tevreden klanten op.“.

 

Het vorige artikel in de tweewekelijkse reeks datacentergesprekken was met Paul Ike van Unica Datacenters. Medio september verschijnt het volgende artikel.

Mobiele versie afsluiten