• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Capestone Capestone-1144x350 2025Enreach Enreach2025-10 2025Businesscom 2025yeastar

De gruwel van een foute claims versus de Nederlandse knipoog

01-12-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Op een bekende Engelse tech website staat een advertorial van een telecomleverancier. De inhoud van het bericht is werkelijk heel bijzonder. Uitgesloten is dat het hierbij gaat om een schrijffout of een ongelukkig gekozen formulering, De claims over de waarde van certificering in het kader van de GDPR zijn onvolledig en onjuist.

Regels voor certificeringen en keurmerken

In Nederland zijn duidelijke regels over wat je als ondernemer mag zeggen over keurmerken en certificeringen. Teksten hierover moeten altijd inhoudelijk kloppen. Logo’s van de keurmerken overnemen mag alleen na toestemming van de instantie die ze verstrekt. Zelf met een keurmerk komen is in de meeste gevallen ook niet toegestaan.

De regels die wij kennen, gelden overal in de EU. Mogelijk dat daar dus al een verklaring voor de onmogelijke tekst van de bekende telecomleverancier mee is gegeven. De Britten zitten immers niet meer in de EU. Maar controle levert op dat de Britse regels nog steeds erg veel lijken op wat wij gewend zijn. Dat leidt dan ook tot de voorlopige verklaring dat het telecomleverancier er van uit is gegaan dat niemand op de Britse markt de moeite zou nemen de inhoud van de advertorial te controleren.

Wat is het probleem?

Het probleem met de advertorial is dit fragment

[naam] , a global leading provider of information and communication technology solutions, announced that […] passed the European Union’s ePrivacy certification, officially obtaining the prestigious ePrivacyseal Global certificate.

Diensten en producten hebben met succes een certificeringsprocedure voor ePrivacy doorlopen. De instantie die dit heeft gedaan zit in Duitsland en schrijft op de eigen website: “ePrivacyseal GmbH is therefore currently not an approved certification body within the meaning of Art. 42 para. 5 GDPR, as such an approval is currently not possible.”

Dus we zien de advertorial van een bedrijf dat schermt met certificering en het linkt aan de “European Union”. Dat klopt echt niet,  de partij achter het proces zegt toch echt heel duidelijk dat het zelf geen enkele status heeft. Sterker nog de Duitse onderneming schrijft dat:

ePrivacy customers are contractually obligated to indicate in the context of their business communication and in case of the publication of the ePrivacyseal EU that the certification is based on the current criteria catalog of the ePrivacyseal, but not on the basis of an approved criteria catalog according to Art. 42 para. 5 GDPR. Therefore, no other impression should be created in the respective advertising of the applicant.

Die heldere uitleg ontbreekt volledig in het bericht van de telecomleverancier. De tekst aan het eind van de advertorial “The rigorous ePrivacyseal Global certification is closely aligned with General Data Protection Regulation (GDPR) compliance requirements […]” is echt iets anders dat de voorwaarde die de Duitse organisatie voorschrijft. Sterker nog, het hint door de gekozen woorden op iets dat niet bestaat .

uitermate verwonderlijk

Deze communicatie van een bedrijf dat stelt zo groot en professioneel te zijn blijft uitermate verwonderlijk. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt, het is gewoon een gruwel. In Nederland zou deze tekst heel snel worden verwijderd. Natuurlijk zijn ook hier bedrijven die de fout ingaan met claims. Zij worden in de regel genegeerd. Wat hier meer indruk maakt zijn bedrijven die met een knipoog iets over claims en keurmerken roepen (“wij van wc-eend”).

Tags: AVGCommunicatie

GerelateerdeBerichten

Thijs van den Ende over lancering Xelion Microspace

2025/10/28
aepd_es_logo

AVG boetes voor dozijn Spaanse apothekers

2025/10/21
Volgend bericht
Joey-Ninja-One-IMG_5312

Interview met Joey Pezaro NinjaOne

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

Cloud Expo – Houten

03-12-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon