De grootste storingen volgens Downdetector

Maar of het ook alles weergeeft?

Ookla, het bedrijf achter Speedtest en Downdetector heeft een opsomming gemaakt van de grootste storingen in de tot en met Q3-2024. Basis voor de lijstjes zijn de meldingen op Downdetector.

Dat online diensten geen 100% uptime kennen is bekend. Er zijn diensten die claimen dat wel te kunnen, maar zelfs die weten dat het gewoon onmogelijk is beschikbaarheid te garanderen op 24/7/365 basis voor elke gebruiker.

Je ziet daarom ook bij dit soort claims altijd wel ergens de kleine lettertjes dat het alleen betrekking heeft op het eigen platform of het eigen netwerk. Alles vanaf dat punt tot aan de smartphone of desktop van de gebruiker wordt niet meegerekend. Terecht, want daar is geen controle over, laat staan verantwoordelijkheid voor.

Dat gezegd hebbende blijft het nog steeds informatief lijstjes te zien van online diensten in Europa waarover binnen de periode van een dag de meeste klachten zijn genoteerd over bereikbaarheid of beschikbaarheid.

Hoewel Ookla zelf geen onderscheid maakt tussen die twee laatste begrippen zijn ze wel belangrijk. Kunnen inloggen op de clouddienst maar vervolgens een blanco scherm zien is bereikbaarheid zonder beschikbaarheid.

Opvallend

Drie zaken vallen op aan deze top 10. Het eerste eigenaardige is dat Yahoo Mail genoemd wordt. Grote kans dat er lezers zijn die niet eens weten wat dat is. Het blijkt dat Britse ISP’s dit als “gratis account” leveren.

Wat verder opvalt is dat er geen meldingen van echt Nederlandse online diensten genoemd worden. Je kunt dan denken dat er in Nederland geen grote storingen zijn voorkomen, maar als je daar beter naar kijkt blijkt ook dat alle banken ontbreken.

Dit soort lijstjes kan informatief zijn, maar een uiterst belangrijke sector onvermeld laten valt net iets te veel op. Het is gissen naar de redenen, voor het resultaat maakt het weinig uit. Dit is een top 10 van een bepaald soort, nadrukkelijk niet alle, storingen.

Mobiele versie afsluiten