• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De e-commerce klok terugdraaien

Er is het nodige aan de hand bij B2C en B2B e-commerce

08-01-2024
e-commerce
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Als er een trend duidelijk is doorbroken dan is het wel de constante groei van e-commerce. Die claim lijkt onverenigbaar met de berichten over grotere en nieuwe online marktplaatsen. Toch spreken de cijfers voor zich en is er echt iets aan de hand.

Opkomst van e-commerce

e-commerceWanneer is het begrip e-commerce voor het eerst opgedoken in de Nederlandse taal? Waarschijnlijk nog voor de eeuwwisseling. In die tijd kwamen de eerste online marktplaatsen op en zetten bedrijven de eerste voorzichtige stappen op het internet. Naast het informeren over het assortiment boden ze ook de mogelijkheid online te bestellen. Het afrekenen was nog best een ding, pas met de lancering van iDEAL in 2005 was dat deel van het verhaal eindelijk veiliger.

In Nederland en ook elders geldt dat e-commerce pas enige jaren na het imploderen van de internetzeepbel van de grond kwam. Het aanbod werd groter, de logistieke processen verbeterd en de acceptatie van zowel aanbieders als afnemers bleef groeien.

Die groei was eerst primair B2C. B2B e-commerce is aantoonbaar later van de grond gekomen, maar inmiddels is dat ook een volwassen tak van sport. Concurrentie tussen aanbieders is steeds internationaler geworden. Nieuwe toetreders is tot enkele jaren terug geen strobreed in de weg gelegd.

E-commerce en de rijdende trein

Sinds 2020 is er veel veranderd bij e-commerce. De pandemie heeft velen het zicht op het totale plaatje verhinderd. De meeste aandacht is namelijk uitgegaan naar de jaren 2020 en 2021. Iedereen die in het voorjaar van 2020 nog geen onlineverkoopkanaal had, had een probleem. Door de lockdowns en andere maatregelen viel elke vorm van fysieke verkoop zwaar terug.

In reactie daarop hebben duizenden ondernemers in Nederland versneld een e-commerce omgeving opgezet. Gelukkig is dat technisch gezien niet zo heel erg uitdagend meer en de meeste grotere omgevingen zijn ook behoorlijk veilig en stabiel.

De groeisprint van e-commerce vond niet alleen in Nederland plaats en was evenmin beperkt tot B2C. Internationaal aanbod en B2B sprongen ook op deze rijdende trein en alles ging goed tot het voorjaar van 2021.

E-commerce sinds 2021

Sinds juli 2021 is het online winkelen bij websites en platformen buiten de EU minder aantrekkelijk geworden. De vrijstelling die gold voor kleine bestellingen is verdwenen. Consumenten hebben opeens rekening te houden met btw en invoerrechten. Dit is een eerste belangrijke stap om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en de impact daarvan is duidelijk zichtbaar.

Sluiproutes zijn min of meer gelijktijdig aangepakt. In meerdere EU lidstaten is er strengere controle op het aanbod op de grote marktplaatsen. De uitbaters daarvan moeten de identiteit van aanbieders met een zakelijk karakter controleren. Btw ontduiking wordt zo aanzienlijk lastiger.

Teugels aanhalen en omzet

De teugels zijn ondertussen nog meer aangehaald en aanvullende maatregelen volgen. De gevolgen zijn zichtbaar. Letterlijk duizenden aanbieders zijn van de marktplaatsen in Nederland en elders in de EU verdwenen. Ook “particulieren” met een duidelijk B2B aanbod.

Parallel aan het aantrekken van de teugels is het hoogtepunt van de pandemie gepasseerd. Winkels konden weer open en het was onvermijdelijk dat hierdoor een deel van de e-commerce omzet zou terugkeren naar het fysieke kanaal.

Die vlieger is maar deels opgegaan. Consumenten en bedrijven houden door de hoge inflatie, de oorlog van Rusland tegen Oekraïne en nog wat redenen de hand op de knip. Daar heeft iedereen last van, ook elk onlineverkoopkanaal.

Hogere omzet door minder klanten

De grootste spelers en brancheorganisaties zetten inmiddels marketing in om de schijn op te houden dat alles onder controle is. Wie kijkt naar drie aspecten ziet dat dat verhaal in Europa niet kan kloppen. Om te beginnen is de groei van het aantal nieuwe domeinnamen voor webshops afgenomen, verlengingen van die namen zijn dat ook. Daarnaast is het nuttig te kijken naar de gerapporteerde omzet. Die lijkt, na de overduidelijke dip van 2022, weer te zijn toegenomen. Als een inflatiecorrectie op die cijfers wordt losgelaten blijft van die groei niets over. Uit weer andere cijfers blijkt dat zowel fysiek als online het aantal “shoppers” dat iets koopt is afgenomen. De omzet per klant is toegenomen (zie inflatie), maar het volume is gedaald.

Van online terug naar bakstenen

Het zal door bovenstaande niet verbazen dat her en der geluiden te horen zijn dat men online een lagere prioriteit geeft en meer kijkt naar de bakstenen. Dit valt min of meer samen met het verdwijnen van enkele “start-ups” die op online-only gebaseerd waren (Gorilla’s en Getir zijn daarvan bekende voorbeelden). Een andere trend is dat de online aanwezigheid wordt gereduceerd tot een online visitekaartje met de adresgegevens van de fysieke vestiging, de bakstenen dus. Wat dat betreft is door sommigen de klok voor online en e-commerce bewust en weloverwogen met meer dan tien jaar teruggezet.

Tags: e-commercetrend

GerelateerdeBerichten

Wat stuwt de groei van datacenters in Duitsland

2025/07/09
euro geld

Onderbelicht aspect van de Amerikaanse handelspolitiek

2025/06/26
Volgend bericht
Real Solutions Cloud Epxo team 1701898367436

Reflectie 2023: Real Solutions

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon