Enkele jaren geleden heeft ITchannelPRO meermaals stilgestaan bij een oplossing van Arcserve waarbij data in de cloud van deze aanbieder wordt opgeslagen. Een simpel concept om data veilig te stellen en interessant voor het MKB.
De oplossing werd via het kanaal in de markt gezet en vooral in Amerika was daar schijnbaar redelijk wat vraag naar. Op die markt, maar ook elders, is dan ook behoorlijk wat kritiek gekomen op de aankondiging de kern van het aanbod te schrappen. De hardware kan nog steeds worden ingezet, maar de opslag naar de eigen Arcserve cloud komt op zeer korte termijn al te vervallen. Dat betekent meer dan het verliezen van een plek voor dataopslag, het type opslag dat werd aangeboden was schijnbaar ook uniek.
Op de rem
Wat we hier zien is nadrukkelijk niet uniek. De afgelopen jaren is het al vaker voorgekomen dat aanbieders van storage in de cloud hard op de rem trappen. Arcserve gooit de deur helemaal dicht door voor een paar producten de route naar de eigen cloud te blokkeren. Klanten met oplossingen die nog weg op ondersteuning kunnen rekenen hebben per komende maand 100 procent meer te betalen voor de opslag.
Daarmee is voor de lezer duidelijk waar het probleem zit. Arcserve heeft zich zo te zien verkeken op de kosten van opslag die het zelf moet betalen en het gebruik van de opslag door de klanten. Als aan opslag geen eisen worden gesteld dan zullen veel meer klanten dan voorzien zoveel mogelijk data in de cloud stoppen. Gevolg is dat de opbrengsten de kosten niet meer compenseren en de dienst is verliesgevend.
SPOF
Het risico van de aanbieder is daarmee duidelijk. Maar, en dat is ook nu weer het geval, de gebruiker heeft iets over het hoofd gezien. Door voor zijn back-up, DR of BC schema gebruik te maken van een dienst waar op korte termijn de stekker uitgetrokken worden, heeft hij een SPOF gecreëerd. Een deel van de kritiek op Arcserve komt daarom wat raar over.
Als je alle verhalen en klachten over het verlaten van de cloud en een deel van het portfolio door deze aanbieder de revue laat passeren zal je overeenkomsten zien met iets dat in Nederland ook al tenminste twee keer is voorgekomen. Zowel KPN als Transip hebben te goedkope cloudopslag voor een bepaalde groep gebruikers uit de markt gehaald. Dat de oprit naar de cloud voor opslag dicht gaat is niet uniek.