Eindgebruikers zien de clouddiensten duurder worden en staan er weinig bij stil dat het gros van de SaaS aanbieders daar ook last van heeft. Die groep komt zelfs eerder in de knel, tussen de clouddatacenters en hyperscalers aan de ene kant en de eindgebruikers die kunnen opzeggen aan de andere kant.
“monopolistengedrag”
Het verhaal van de stijgende cloudkosten is al een paar keer genoemd op ITchannelPRO in samenhang met de onderzoeken door toezichthouders naar het “monopolistengedrag” van de drie hyperscalers. Die zijn, terwijl de onderzoeken nog lopen, langzaam in beweging gekomen, maar dat laat onverlet dat ze de prijzen de laatste jaren fors hebben opgeschroefd.
CloudZero, een bedrijf dat zich een FinOps noemt, heeft de door een derde partij laten onderzoeken of de prijzen die SaaS aanbieders moeten betalen zijn gestegen, of dat gelijk is als de stijging van de prijzen voor eindklanten, en wat er nog meer aan de hand is.
Zelfde schuitje
Dat lijken allemaal zeer terechte vragen. Het grappige, of zelfs verontrustende, is dat sommige antwoorden op iets duiden dat niemand verwachtte.
Om te beginnen zitten de meeste SaaS aanbieders wat de prijzen betreft in het zelfde schuitje als de eindklanten. Een hogere prijs van het colo datacenter of Azure doet ook hier pijn. Dat viel te verwachten.
Minder voorspelbaar is dan toch wel dat SaaS partijen net zo hard worstelen om de facturen te begrijpen. Ze hebben te weing inzicht in wat ze nou precies afnemen. Een groot deel geeft toe waarschijnlijk te veel te betalen omdat er gewoon te veel capaciteit is aangevinkt terwijl het feitelijke gebruik en de load structureel lager ligt.
Ongemakkelijk conclusie
Het is een constatering die tot een ongemakkelijk conclusie leidt: een deel van de onvrede in de markt over de hogere kosten voor de cloud heeft zeer waarschijnlijk te maken met SaaS aanbieders die over te weinig inzicht en kennis beschikken.
Die conclusie zal niet door iedereen in dank worden afgenomen.