• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De cloud begint goedkoop en wordt steeds duurder

geen nieuw probleem, maar het wordt wel groter

23-07-2021
cloud
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

cloudDe claim dat cloud goedkoop lijkt, maar makkelijk veel duurder kan zijn dan een onpremise of colocatie oplossing is alles behalve nieuw. Over de jaren is de argumentatie pro en contra die bewering niet is veranderd. Van betrekkelijk recente datum is een aantal extra redenen waarom het label duurder vaker kan en zal opgaan.

Zorgen om complexiteit en kostenexplosie

Directe reden om dit onderwerp ter sprake te brengen is een peiling van een software leverancier onder 750 klanten. De blogpost daarover maakt melding van zorgen over de complexiteit van de bestaande (legacy) processen en applicaties. Dat is al jaren een reden de migratie naar de cloud tegen te houden of in ieder geval af te remmen. De groep die dat argument hanteert maakt deze keer 62 procent van de groep uit.

Vervolgens wordt de draai gemaakt naar de kosten. Deze keer klaagt 74 procent over een “kostenexplosie”. Die koude kermis van een cloud die duurder dan gepland is zal menigeen bekend voorkomen. Gebrek aan real time en compleet overzicht van verbruik wordt heel veel genoemd als toch wel een van de belangrijkste redenen. Natuurlijk is daar software voor en de partij die de opdracht voor de peiling heeft geven levert zoiets.

De cloud paradox

Gebrek aan inzicht is niet het enige dat speelt. Begin dit jaar heeft Forbes weer eens gewezen op de veel voorkomende cloud teleurstelling. Men spreekt over een paradox. Het zou beter en goedkoper worden, maar dat laatste gaat steeds minder vaak op. Is dan de meerwaarde van het beter zijn voldoende om de hogere rekeningen te blijven accepteren?

Er zijn nog twee bekende bronnen als het gaat om het kritisch zijn over de kosten van cloud. Mark Zuckerberg heeft enkele jaren terug aangegeven dat de gewone publieke cloud “too expensive” is. Om zijn bedrijf winstgevend te kunnen laten zijn met een acceptabele ROI is het daarom onafwendbaar van een eigen omgeving gebruik te maken. Dat dit een hyperscale cloudomgeving is weet iedereen. Maar minder bekend is dat die stap dus ook is genomen vanwege de kosten.

Dropbox case

Een andere min of meer bekend voorbeeld van een voormalige grootgebruiker van externe clouddatacenters is Dropbox. Dit bedrijf heeft in de aanloop van de beursnoteringen en daarna nog goed onderbouwd met cijfers uitgelegd dat in andermans cloud staan op termijn gewoon te duur is. Dropbox heeft met eigen datacenters in Amerika de kosten met $75 miljoen over 2 jaar (!) weten te verlagen. Box heeft ook zoiets gedaan, maar de cijfers daarvan zijn niet te vinden.

Verschil doorsnee en grote bedrijven

De kosten zijn dus doorslaggevend voor deze grootgebruikers om uit de publieke cloud van derden te gaan en zelf iets te bouwen en te manangen. Maar die kosten hebben niet te maken met het gebrek aan inzicht of het gebruik van shadow IT. Dat zijn factoren die het cloud gebruik van een “doorsnee bedrijf” fors duurder maken. Waar de hele grote afnemers van cloud capaciteit in ieder geval mee worstelen is dat ze lange termijncontracten moeten tekenen. Dat ontneemt de flexibiliteit en leidt schijnbaar al tot hogere kosten.

Er is echter nog een hele belangrijke factor die de cloud voor deze groep zoveel duurder maakt en waar we weinig over lezen. Compliancy, het naleven van de wetten en regels, is voor dit soort bedrijven een serieuze kostenpost. Eigen clouds in eigen datacenters maakt controle en toezicht veel eenvoudiger. Controle kan niet alleen sneller men kan ook letterlijk alle punten benoemen die van belang zijn en desgewenst snel veranderen. Interne en externe audits zijn daarmee beter, sneller en ook nog eens goedkoper.

(Dat die controlepunten voor grote bedrijven veranderbaar moeten zijn heeft alles te maken met het feit dat ze internationaal opereren en voor CCPA, AVG, HIPAA en dergelijke onder een vergrootglas liggen)

Tags: cloudcompliancy

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
terra-wortmann-cloud

Zo’n cloud bestaat niet in Nederland

2025/07/24
Volgend bericht
InterXion-200200

Interxion publiceert ESG (Environmental, Social & Governance) rapport

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon