DE-CIX heeft niet alleen in Duitsland, maar ook elders personeel in dienst. Enkelen daarvan waren onderweg toen de lockdowns werden afgekondigd. Gevolg daarvan was dat niet iedereen op tijd terug kon zijn in woonplaats. Sommigen medewerkers hebben schijnbaar weken in hotels moeten verblijven. Zoiets is natuurlijk voor de medewerkers die het betreft niet leuk.
Thuiswerken en stuwmeren
Maar voor wie wel thuis was en niet meer naar de zaak kon waren er ook uitdagingen. DE-CIX heeft vastgesteld wat ook elders zichtbaar is. Thuiswerkers maken eerder meer dan minder uren. Dat is voor omgevingen waar thuiswerken eerder niet veel voorkwam een bijzondere constatering.
Dat dit de op de Techmeeting ter sprake kwam lijkt bijzonder. Toch is er een goede verklaring voor. In Duitsland zit het arbeidsrecht anders in elkaar dan in Nederland. Overuren moeten worden gecompenseerd. In de regel gebeurt dat door later minder uren te draaien. Nu is dat laatste de afgelopen weken voor DE-CIX medewerkers niet mogelijk geweest. Het aantal personeelsleden dat vakantiedagen heeft opgenomen is schijnbaar ook zeer gering. Logisch ook, want in Duitsland gold een de factor reisverbod voor de meeste deelstaten.
Gevolg is van dit is wel dat er een stuwmeer van uren en dagen wordt opgebouwd waarvan een deel voor het einde van het kalenderjaar moet zijn afgebouwd. Dat vergt dus de nodige planning en regie, want DE-CIX wil niet dat de dienstverlening tussen (fictief!) kerst en de jaarwisseling op zwart gaat.
Het getuigt van eerlijkheid en een vooruitziende blik dat dit issue tijdens de online meeting ter sprake is gebracht. Tegelijk is het een reminder dat we ook in Nederland moeten kijken naar de berg aan vrije dagen en overuren die de afgelopen periode zijn opgebouwd.
Reactie NL-IX
De opmerkingen van DE-CIX zijn voorgelegd aan Simon de Boer van NL-IX. De vraag was: herken jij dit beeld en de risico’s?
“Gedurende de Corona lockdown is het Internet de lifeline geworden van bedrijven en consumenten. Thuiswerken en -leren en het daarmee samenhangende gebruik van samenwerkingsapplicaties heeft geleid tot een stijging van het door ons verwerkte verkeer met op sommige tijdstippen meer dan 40%. Ook heeft dit geleid tot een gestegen vraag naar bandbreedte van zowel aanbieders van deze diensten als gebruikers van deze applicaties. Daarnaast is er door de beperkingen in datacenters soms sprake van moeilijke omstandigheden waaronder gewerkt moet worden. Ook wij zien dus een toegenomen vraag en een gegroeide druk op de organisatie en het gevaar dat medewerkers, die heel betrokken zijn bij het blijvend goed functioneren van het Internet te lange dagen maken.
We hebben dit gevaar vroegtijdig onderkend en gekozen voor een aanpak waarin medewerkers actief worden aangemoedigd een goede balans tussen werk en privé te bewaken en om eventuele overuren direct om te zetten in vrije tijd.
December is ieder jaar een periode waarin veel mensen vrij nemen, dat is in onze branche niet anders dan in andere branches. Wij voorzien echter geen problemen met de opname van verlofuren door onze medewerkers.”
Het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse situatie lijkt duidelijk. DE-CIX heeft sommige aspecten van de impact waarschijnlijk later onderkent. Waarom dat zo is blijft gissen. Helemaal omdat DE-CIX aangeeft veel contact met de IX collega’s in Milaan te hebben. Daardoor wist men wat er met enkele weken vertraging in Duitsland kon gebeuren.