Per vorige week is van een aantal abonnementen bij een aanbieder in Nederland zonder meerprijs 5G mogelijk. Dat is reden te kijken naar de ontwikkelingen rond 5G en de business van de telefonie aanbieders.
2020 en 2021
Tegelijk hielden bedrijven en consumenten de hand op de knip. Dat is minstens zo belangrijk voor de ontwikkeling van de telecom gerelateerde omzet als de lange en onzekere levertijden.
Voor de uitrol van 5G waren de laatste twee jaar dus niet optimaal. En dat terwijl de investeringen in licenties net als de verplichtingen die daarbij horen zwaar drukken op de budgetten van de telco’s. 5G aanzwengelen is niet alleen nodig om die kosten te kunnen compenseren. Het idee leeft ook nog steeds dat hiermee de teruggang in omzet door een steeds lager belvolume kan worden gecompenseerd. In de EU speelt daar nog bij dat roaming als bron van inkomsten steeds minder belangrijk wordt.
Tegen die achtergrond is het dus begrijpelijk dat telco’s 5G aantrekkelijk willen maken. Dat kan door het tegen het zelfde tarief aan te bieden als 4G. 4G was aanvankelijk ook hoger geprijsd dan 3G, wat dat betreft is het gelijktrekken van de tarieven iets dat al eerder is gedaan.
Verschil
Maar er is een wezenlijk verschil tussen te stap van 3G naar 4G en die van 4G naar 5G. In het eerste geval was de toename van internetsnelheid een factor die indruk maakte. Dat de spraakkwaliteit ook vooruit ging is bijna iedereen al weer vergeten. Maar die hogere snelheid maakt bij 5G weinig indruk. Zelfs de early adaptors geven toe dat het verschil lang niet overal en altijd merkbaar is.
Producenten en telco’s wisten dat op voorhand. Zij hebben daarom ook sinds de eerste 5G cases een onderscheid gemaakt tussen de consumentenmarkt en de zakelijke markt. Bij de eerste zou de introductie van de nieuwste flagship mobieltjes tot een hogere vraag naar 5G abonnementen gaan leiden en daarmee tot een betere ARPU. De zakelijke markt zou met interessante cases moeten worden overtuigd van de meerwaarde van 5G
Twee jaar achterstand
Het leek simpel. De realiteit was en is anders. De adoptie van 5G door consumenten loopt in Europa ruim een jaar achter op de eerdere plannen. Bij de B2B cases is de situatie een stuk complexer. Door de pandemie is er de kijk op werken veranderd. Ideeën over het uitrollen van 5G in sectoren of verticals zijn in veel gevallen achterhaald.
Dat 5G abonnementen in Nederland steeds vaker geen meerprijs hebben is prettig voor de gebruikers. Maar dat wil niet zeggen dat de 5G businesscase van de telco’s reden voor optimisme geeft.