• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De AT&T cloud is gehackt – alle klanten getroffen

Weer een Snowflake slachtoffer

12-07-2024
at-t-logo
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

AT&T heeft bekend gemaakt de eigen cloud is gehackt, daarmee is data van alle eigen klanten en de MVNO klanten gelekt. Wat er precies is gelekt, daarover is het bedrijf onduidelijk.

at-t-logoHet pers bericht van AT&T is zoals zo vaak meer een document om zich juridisch in te dekken dan een goede uitleg.

“In april kwam AT&T erachter dat klantgegevens illegaal waren gedownload van onze werkruimte op een cloudplatform van een derde partij. We stelden een onderzoek in en namen vooraanstaande cyberbeveiligingsexperts in de arm om de aard en omvang van de criminele activiteit te begrijpen. We hebben stappen ondernomen om het illegale toegangspunt af te sluiten. We werken samen met de wetshandhavingsinstanties in hun pogingen om de betrokkenen bij het incident te arresteren. We hebben begrepen dat ten minste één persoon is aangehouden.”

April, dat is dit voorjaar terwijl de data betrekking heeft op 2022 en 2023. Dat roept al vragen op.

“Op basis van ons onderzoek bevatten de gecompromitteerde gegevens bestanden met AT&T-gegevens over gesprekken en sms-berichten van bijna alle mobiele klanten van AT&T, klanten van mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO’s) die gebruikmaken van het draadloze netwerk van AT&T, evenals vaste klanten van AT&T die tussen 1 mei 2022 en 31 oktober 2022 contact hadden met deze mobiele nummers.”

Wat voor gegevens?

Dat klinkt als de complete logging van al het verkeer, waarbij “gegevens over gesprekken” nog kan betekenen dat ook de inhoud van die berichten was opgeslagen en daarna gelekt. En passant meldt AT&T ook dat “van een kleine groep klanten” meer gegevens zijn gelet. “Hoewel de gegevens geen klantnamen bevatten, zijn er vaak manieren, met behulp van openbaar beschikbare online tools, om de naam te vinden die bij een specifiek telefoonnummer hoort.”

Snowflake

Volgens Statista heeft AT&T ruim 240 miljoen klanten. Het cloudplatform dat is gehackt maakt gebruik van Snowflake. Na de bank Santander en Ticketmaster is dit het volgende grote slachtoffer.

 

Update:

Brian Krebs, toch niet de minste in de cybersecurity community vraagt zich hardop af of niet de database is gehackt die alle MNO’s beschikbaar moeten stellen aan de politie. Dat zou namelijk verklaren waarom AT&T niet eerder naar buiten is gekomen met het lek. De telco schrijft daar over dat dit in overleg met de politie is gebeurd.

Tags: clouddatalek

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Volgend bericht

CloudCup Tussenstand + Voorbeschouwing Finale

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon