• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita C-IT community

De AI chaos – wie beweegt er en wie blijft er stilstaan?

14-08-2024
hosting provider
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Elke dag zijn er nieuwe berichten over de enorme vraag naar AI. Als zelfs maar een fractie daarvan waar zou zijn, dan moet de IT sector een enorme sprong voorwaarts maken. Maar hoe verklaart dat dan de zoveelste ontslagronde bij Dell, Intel en de rest? Wat klopt er niet?

hosting providerDe vraag wat er niet klopt aan de media aandacht voor AI heeft alles te maken met hype. Het gros van de bedrijven wil op de rijdende AI trein meerijden, want die missen betekent het einde van je bedrijf. Nu is meegaan met de tijd en de trends een goede zaak. Oog voor de noden van je afnemers hebben is dat ook, net als de realiteit dat de balans tussen aanbod en vraag lang niet altijd zo duidelijk zichtbaar is.

Als de markt vraagt om AI, dan pas je daar je producten op aan. Dat is simpel. Maar wat nou als de markt vraagt om AI en geen idee heeft wat het eigenlijk is? De situatie die dan ontstaat is dat de aanbodzijde bepaalt wat AI is. Omdat aanbieders elkaars concurrenten zijn ontstaat er een bewuste wildgroei aan producten en diensten die AI zijn, want iedereen wil “zijn” toepassing en definitie bekender maken.

Chaos

De huidige situatie rond AI is er een van chaos, gebrek aan transparantie en heel veel claims die in het beste geval gewaagd zijn. De markt zegt AI interessant te vinden en te omarmen. In reactie daarop gaat elke fabrikant nog meer de nadruk leggen op AI componenten, systemen en “oplossingen”.

Om de chaos compleet te maken is de mening over AI voor de eigen processen en AI bestemd voor de klanten totaal verschillend. Mooie voorbeelden daarvan vindt je terug in de laatste rapportage over datacentertrends van het Uptime Institute. Vragen over AI zijn daar gescheiden tussen AI voor de klanten en AI voor de eigen processen. Het verschil in de antwoorden daartussen plus de verklaringen daarvoor zijn bijzonder.

Investeringen

Iedereen met een datacenter onder zijn hoede houdt rekening met investeringen als de klantvraag verandert. Maar men heeft wat AI betreft werkelijk geen idee wat er wanneer gaat veranderen. Laat staan dat iemand het rendement en de terugverdientijd kan aangeven. Dat is geen goede basis voor het nemen van investeringsbeslissingen.

Haaks daarop staat de mening over het gebruik van AI voor de eigen processen, dus om een datacenter beter te laten draaien. Het UI stelt vast dat de bereidheid daarmee aan de slag te gaan voor het derde jaar op rij afneemt (!).

Risicomijdend gedrag hoort bij een datacenter, want dat moet gewoon 24/7/365 foutloos werken. Daarbij hoort ook pas op de plaats maken en niet op elke trein springen.

Daar zit de link met de saneringen bij de hardware en componentenmakers. Die willen na jaren afvlakkende groei producten met hoge marges verkopen, dus alles voorzien van een AI sticker. Producten die daarmee concurreren moeten niet meer zo makkelijk verkrijgbaar zijn. Zo wordt de markt gedwongen op een rijdende trein te springen. En het personeel dat verantwoordelijk is voor de producten die concurreren met AI kan vertrekken.

Tenslotte: Of die sanering van aanbod en personeel leidt tot een gezonde markt voor AI met minder chaos valt nog te betwijfelen. Het feit dat Quanta, een van de grootste ODM’s voor servers, overweegt een beroep op de kapitaalmarkt te doen om de productie van AI servers te bekostigen geeft een signaal af. Dat een producent met veel eigen geld op de bank het niet aandurft de eigen middelen aan te spreken zegt veel over de risico inschatting en de te verwachten rendementen.

 

Tags: AIbusinesscase

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Ernst-YD-399x400

Column: AI, zweet en zonnebrand

2025/07/09
Volgend bericht
Bob van Keulen-genetec

Maak kennis met Benelux-team Genetec

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more

European Resilience Summit – Berlin

18-09-2025 @ 09:00 , more

Regional Development Roundtable on Limburg’s Digital Infrastructure

04-09-2025 - 17:00
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO - webdesign marketing bureau Creating4U.nl.