• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

De 5 grootste online-marketingvalkuilen van IT-bedrijven

Blog van Make Magic Marketing

01-09-2022
MMM-ITchannelPRO
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

MMM-ITchannelPRO

ITchannelPRO heeft samen met Make Marketing Magic een blogserie gemaakt speciaal voor IT en telecom partners. Make Marketing Magic is hét marketing bureau dat gespecialiseerd is in het helpen en inspireren van marketeers in onze sector. Elke week ontvang je van ons een blog: van social selling tot content, van adverteren tot website. 

Vandaag deel 1: De 5 grootste online-marketingvalkuilen van IT-bedrijven

In de afgelopen twee jaar hebben wij ruim 1.400 IT- en techbedrijven binnen Europa gescreend op hun online presence.

Daaruit hebben we vijf grootste valkuilen kunnen destilleren. In deze blog legt Youri Kuper, partner bij Make Marketing Magic, uit waar je als tech-of IT-bedrijf op moet letten als je online wilt groeien.

Ook als je niet in de IT of tech zit, kun je hier veel uithalen. Deze punten komen namelijk bij heel veel b2b-bedrijven voor.

Online Presence Assessment

In twee jaar tijd hebben wij bij ruim 1.400 IT- en techbedrijven een online presence assessment uitgevoerd. Zo’n assessment helpt je als organisatie te ontdekken hoe je je online aanwezigheid kan verbeteren.

Dat doen we door meer dan tweehonderd elementen te checken, die gaan over je propositie, je doelgroep, de technische elementen van je website, je content en je score in Google.

Daar komt een advies uit over wat je kunt verbeteren aan je website als je meer leads wil genereren.

Uiteraard heeft elke organisatie z’n eigen verbeterpunten, maar er zijn ook een aantal generieke verbeterpunten die voor elke IT-organisatie gelden.

Die aandachtspunten wil ik graag met je delen zodat ook jij er beter van wordt.

1. De laadsnelheid van je website

Je zou verwachten dat techbedrijven de laadsnelheid van hun website goed onder controle hebben.

Niets is minder waar.

Waarom is dat eigenlijk belangrijk? Hoe hoger de laadsnelheid van je website, hoe langer mensen op je website blijven.

Maar de laadsnelheid is ook een van de waarden die het algoritme van Google gebruikt om te bepalen hoe jouw website scoort in de zoekresultaten.

Die laadsnelheid is een getal tussen 0 en 100. De gemiddelde score van een website van een techbedrijf in Europa is 44.

Blijkbaar is hier heel weinig aandacht voor.

Ruimte genoeg dus om het beter te gaan doen dan je conculega’s.

2. Je waardepropositie

Voor ik deze assessments deed, ging ik ervan uit dat je op elke website wel een verhaal kunt vinden waarin duidelijk wordt waarom je zaken moet doen met deze organisatie.

In de praktijk valt dat tegen.

In ons assessment vroegen we bedrijven dan ook: wat is jouw waardepropositie?

Bijna iedereen gaat dan vertellen wát ze verkopen.

Niet waarom je er moet kopen, maar wat hun aanbod is.

Als je kijkt naar de website, zie je dat ook terug.

Daarmee weet je nog steeds niet wat hun onderscheidend vermogen is.

Bedrijven die op hun website wel aandacht besteden aan dat onderscheidend vermogen, zeggen vaak: onze persoonlijke aanpak maakt ons bijzonder.

Geloof me: dat zegt dertig procent van de bedrijven en dat maakt je dus per definitie niet onderscheidend.

3. Search engine-optimalisatie

SEO zegt iets over hoe goed jouw website teruggevonden wordt in de organische – onbetaalde – zoekresultaten van zoekmachines als Google.

Iedereen is er druk mee, maar slechts negen procent van de IT-bedrijven slaagt erin om organisch verkeer naar hun website te krijgen.

Wij hebben voor alle bedrijven gekeken wat de top vijf is van zoekwoordcombinaties is waarmee zij verkeer naar hun website krijgen.

Daarbij vielen twee dingen op.

Ten eerste is die top vijf vaak helemaal niet relevant.

Ten tweede: als je ziet waar zij ranken op die zoekwoorden of zoekwoordcombinaties, is dat vaak op pagina zes, zeven, acht of veertig.

Dan weet je: met een beetje mazzel klikken een of twee mensen daarop, maar meer ook niet.

De verleiding is groot om naar de Google keywordplanner te gaan en te kijken op welke zoekwoorden veel wordt gezocht.

Het is vrij zinloos om daar gas op te geven, de kans is groot dat anderen ook op dat idee komen.

Check dus vooral ook even hoeveel kans je maakt om wezenlijk hoger te komen in Google.

Als je van pagina veertig naar pagina tien gaat, ben je een fikse investering – in tijd en geld – verder, maar of je er veel mee wint…

4. Sluit aan bij de inkoopreis – de buyers’ journey – van jouw potentiële klanten

Iedere organisatie heeft marketing- en salesprocessen, maar wat vaak wordt vergeten is dat klanten hun inkoopprocessen hebben.

Als je die plat slaat zijn er minimaal drie fases: de See-stage, de Think-stage en de Do-stage.

Je wil dat de content op jouw website past bij de fase van de inkoopreis waarin jouw website bezoeker zich bevindt.

Bijna niemand doet het, doe jij het wel, dan boek je heel snel winst.

5. Zorg dat je authority-score hoger ligt dan die van je concullega’s

Elke website heeft een authority-score.

Dit is een getal tussen 0 en 100 en hoe hoger het getal, hoe beter je scoort in Google.

Wat blijkt?

De authority-score van de IT-bedrijven die wij hebben geanalyseerd ligt gemiddeld rond de 14.

Als jij een website hebt met een heel lage authority-score en je gaat voor zoekwoordcombinaties waarvan het zoekvolume heel hoog ligt, dan is de kans dat jij goed scoort in Google komt, niet heel groot.

Voor de meeste IT- en techbedrijven is daar dus veel ruimte voor verbetering.

Hoe relevant zijn deze punten nu voor IT-marketing?

De kans is groot dat je nu denkt: zeg Youri, je weet toch wel dat de IT-markt harder groeit dan ooit tevoren?

Ik weet het, het gaat niet heel slecht met de techbedrijven binnen Europa.

De kans is groot dat je de pan uit groeit, dus wat zou je je druk maken?

Vergis je niet. Stel: de IT-markt groeit met 25 procent per jaar en jouw bedrijf groeit met 15 procent per jaar.

Ondanks dat je groeit, verlies je marktaandeel.

De markt groeit sneller dan jouw bedrijf.

Hoe vervelend dat is, hangt af van jouw ambitie, maar als jij harder wil groeien dan andere spelers in de markt, dan zou ik me toch maar een beetje druk gaan maken.

Door te zorgen dat je bovengenoemde vijf punten goed voor elkaar hebt, hoort jouw bedrijf per definitie bij de piepkleine top van de markt die het goed voor elkaar heeft.

En dat lijkt me een ideale plek om te zijn vandaag de dag.

 

OPA_banner

Tags: marketing

GerelateerdeBerichten

CvdM-logo

ITchannelPRO wijst op regels voor influencers

2025/07/08
SPRKL-Marketing-Dominique-4

Waarom marketing geen soft skill is (maar keiharde business)

2025/06/27
Volgend bericht
Cegeka logo

CRM-expert Avento overgenomen door Cegeka

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon