Cybersecurity en auto’s

Voorlopig is er een andere olifant in de kamer

In het onderzoek “Automotive Cyber Security – Consumer Attitudes” (link), uitgevoerd door het Centre of Automotive Management (CAM) in samenwerking met Cisco, staat dat cybersecurity nu ook een belangrijk onderwerp is voor automobilisten. Dat klopt wel, maar er ontbreekt nog iets.

Makkelijke link vs lastige link

Bedrijven als Cisco en Verizon werpen zich al jaren op als kenners van de automotive markt. De trein waarop ze gesprongen zijn heet connected cars en dat heeft alles te maken met 5G. De link tussen 5G en auto’s in het algemeen en e-auto’s in het bijzonder is makkelijk te leggen

De link tussen auto’s en cybersecurity is iets lastiger te leggen. Autobezitters waarvan de auto zonder braaksporen is ontvreemd wisten lang niet dat falende cybersecurity de diefstal heeft mogelijk gemaakt. Dat besef neemt echter wel steeds meer toe, mede door social media en gerichte waarschuwingen van politie, verzekeraars en hackers.

Meest gestolen

Men kan ondertussen met geringe moeite achterhalen welke auto’s de elektronische veiligheid onvoldoende hebben gewaarborgd, waardoor merken en modellen hoog in de rijtjes van meest gestolen voertuigen staan. Als we elektronische veiligheid voor het gemak gelijkstellen aan cybersecurity dan klopt het verhaal dat automobilisten (en fleetowners) daar tegenwoordig op de agenda staat.

Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent cybersecurity van de auto belangrijk vindt. 42 procent maakt zich zorgen dat het eigen voertuig door een cyberaanval getroffen kan worden. 40 procent ziet software updates van het voertuig als een risico.

Dat consumenten zich bewust zijn van cybersecurity is een goede zaak. Als daarbij – weliswaar gericht gevraagd – ook naar auto’s wordt gekeken is dat nog beter. Maar de eerlijk gebiedt wel te zeggen dat het grootste probleem van dit moment rond connected cars totaal niet is genoemd.

Iedere bezitter van een Van Moof fiets of koper van een Fisker auto weet inmiddels dat bij het failliet gaan van een moderne voertuigmaker de toegang tot de cloud de achillespees is. Zonder cloud zijn bepaalde functies niet langer beschikbaar. Zwaaien met fietssleutels of een kentekenbewijs heeft weinig effect als de cloud waar de eigenaar is geregistreerd offline is.

Er is weinig fantasie voor nodig om een rampenscenario te verzinnen van er nog meer gebeuren kan. Cybersecurity en auto’s is een terecht thema, maar de olifant in de kamer die cloud heet negeren is onverstandig.

Mobiele versie afsluiten