Cutech boekt succes met Xelion-implementatie

Interview met Ronald Curfs van Cutech

Cutech uit Heerlen is een compacte IT-onderneming met een groep gemotiveerde medewerkers die graag uitdagingen aangaan. Oprichter en eigenaar Ronald Curfs praat ons bij over zijn recente ervaring met de uitrol van de telefonieoplossing van Xelion op het vijfsterren-recreatiepark De Leistert in Roggel, Limburg.

Sadie Cartigny Bungalowpark de Leistert en Ronald Curfs Cutech-400Curfs is als oprichter van Cutech inmiddels bijna 25 actief in de IT-markt. Na zijn afstuderen begon Ronald met een millenniumproject bij KPN en de TU Eindhoven. Al snel werd duidelijk dat dit een eenmalige klus van beperkte omvang was, het moment voor bezinning op de toekomst. Zo ontstond het idee van een eigen bedrijf, en was Cutech een feit.

Cutech richt zich als allround IT-serviceverlener vooral op het mkb, geeft Ronald aan, met inmiddels zo’n 200 tevreden klanten. “Onze missie is helder. We willen de klant ontzorgen door zelf een gedegen design te maken voor de IT-infrastructuur die een klant zoekt. Vervolgens regelen we de complete implementatie en beheren alles voor de klant.” Het hele team, zes man sterk, is daarbij betrokken. “De omvang van het team is een bewuste keuze, om ervoor te zorgen dat de energie gebruikt wordt voor de kern van onze competentie: IT-implementaties. Grotere bedrijven vergen veel meer overhead, waardoor de focus verschuift. Mijn interesse ligt bij de techniek, en dat kan bij deze omvang ook zo blijven.”

Techniek daar draait het om

De klanten van Cutech leggen hun wensen voor, en Ronald en zijn team bedenken en implementeren dan de oplossing. Recreatiepark De Leistert is al langer klant, aldus Ronald. “Men benaderde ons in 2008. De eerste fase van dit klanttraject bestond uit het bouwen van een wifinetwerk voor het hele recreatiepark, dat in vier stappen groeide naar 311 bungalows. Dat netwerk hebben we in het verleden geïmplementeerd als een single-domain netwerk, waar iedere gebruiker vrij kan roamen tussen alle access points.”, zegt hij. “De verbindingen tussen de access points zijn met glasvezel uitgevoerd, en zijn dus toekomstbestendig. In eerste instantie was er een dual vendor-implementatie, maar inmiddels draait alles op hardware van Ubiquity.”

Toen dat wifinetwerk eenmaal draaide, kwamen er nieuwe aandachtsgebieden bij: camerabewaking, bediening van de slagbomen, kantoorautomatisering en de telefonie. Alle IT-systemen worden door Cutech onderhouden en beheerd.

Recent kwam De Leistert bij Cutech met de mededeling dat het telefonieconcept niet meer aan de huidige wensen voldeed. Het bedrijf zocht features die de huidige implementatie niet kon leveren. Er moest dus naar een andere aanbieder worden gezocht, want de wens van de klant is leidend. Die zoektocht bracht Cutech in contact met Xelion.

Kort traject

“De zoektocht bracht me dus in contact met Danny Dekker, Manager New Business bij Xelion”, legt Ronald uit. “Samen hebben we de wensen geïnventariseerd, en concludeerden dat Xelion kon leveren wat de klant zocht. Een demonstratie bij de klant bevestigde dat. Daarmee was de keuze snel gemaakt en kon de deal ook commercieel worden gesloten.”

Certificering

Medewerkers van Cutech zijn vervolgens naar Xelion in Delft gegaan voor een opleiding en aldus gecertificeerd, een randvoorwaarde om Xelion te mogen leveren. (De Leistert is de eerste klant van Cutech die Xelion gebruikt.) Het inmiddels gemaakte design werd met Xelion geverifieerd en gecertificeerd: de klant kon overstappen.

Xelion leverde de onboarding bij de klant, zodat de medewerkers met het Xelion-dashboard overweg kunnen en alle specifieke wensen inzake de routering konden worden getest. De Leistert wilde bijvoorbeeld dat gesprekken vanuit het buitenland bij medewerkers terechtkomen die die taal meester zijn, dat nieuwe aanvragen met prioriteit worden doorgeschakeld over gewone telefoongesprekken, en dat alle diensten simpel zijn te bedienen.

Iedere medewerker werkt met een Jabra-headset en softphone op de PC of de Xelion-app op de smartphone. Alleen voor de horecamedewerkers gebruikt men nog een paar traditionele toestellen. Na de onboarding konden de nummers geporteerd worden en was met één druk op de knop de overgang een feit. In de toekomst is er nog ruimte om de laatste wensen te implementeren, zodra de software daarvoor ontwikkeld is. De Xelion-implementatie kon direct al 95% van de klantwensen vervullen.

“Door de grootte van ons park trekt de gast vaak aan de bel”, zegt Sadie Cartigny, hoofd Receptie bij De Leistert. “Dat gaat via Xelion nu een stuk soepeler.  Maar ook intern is duidelijke telefonische bereikbaarheid van belang. Door Xelion krijgen we steeds meer inzicht in welke collega wanneer aanwezig is. Zo hoeft het antwoord op de vraag van de gast niet onnodig langer te duren en kunnen we onze overige communicatie ook beter laten verlopen.”

Meer weten over Cutech? Neem contact op met Ronald Curfs via ronald@cutech.nl of 0625 076 125.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2024-02)

 

 

Mobiele versie afsluiten