Volgens Canalys zijn in 2023 tien procent minder tablets verkocht dan in 2022. In dat jaar was er ook al sprake van krimp. De eenmalige piek uit het Covid jaar 2020 is daarmee definitief verleden tijd.
Elk volgend kwartaal zagen Canalys en anderen voor deze markt een min. De eerste cijfers over heel 2023 laten zien dat de markt tien procent is gekrompen. Het totale volume van shipments lag daarmee op dat wat in 2019 werd gemeten.
2020 was als 2016
De terechte conclusie is dan ook dat de markt de pieken van de covid pandemie achter zich heeft gelaten. Het is nu weer business as usual. Maar wie verder terugkijkt dan 2019 ziet iets anders, Dat jaar was namelijk voor de vierde keer op rij een daling zichtbaar. Anders gezegd, de 2020 piek komt overeen met de shipments van 2016.
Amper groei
Zonder Covid was de markt al eerder en meer gaan dalen en dat heeft met iets anders te maken. De marktomvang voor tablets groeit namelijk amper. De goedkoopste devices met een levensduur van een paar jaar zijn voor een groot deel verdwenen. Over de positie van nieuwe toetreders is weinig te vinden en dat zegt het nodige.
Langere levensduur
Wat er overblijft is een groep gebruikers die een hogere prijs wil en kan betalen. In ruil daarvoor krijgen die devices die langer meegaan. De lifecycle van een tablet is dus een factor die de krimp van het aantal shipments helpt verklaren. Daarnaast is er de concurrentie de chromebooks voor met name de onderwijsmarkt. Ook chromebooks worden minder verkocht en wat er nog wordt verkocht gaat langer mee.
Het verklaring voor de verdere daling van markt voor tablets is eigenlijk weinig verrassend. Tegelijk is het best wel confronterend te zien dat de klok zeven jaar is teruggedraaid.