Tot nu toe is aangenomen dat de digitalisering van het bedrijfsleven, incl MKB, door Covid-19 is versneld. Zowel enterprises als MKB zouden immers gedwongen zijn het zwaartepunt van de communicatie en business te verplaatsen naar digitaal. De groei van UC applicaties als Teams, de pieken bij internet exchanges en de cijfers van distributeurs bevestigen die ontwikkeling. Maar nu is er een blogpost van Sortlist dat bij het MKB iets anders ziet.
Vragen aan het MKB
Op basis van 500 antwoorden van MKB ondernemers in de EU stelt Sortlist vast dat het idee van een grote versnelling van de digitalisering door Covid-19 niet klopt. De antwoorden van de hele groep geven immers aan dat bij 43,8 procent wel een groeiversnelling heeft plaatsgevonden. Dat betekent dus dat bij de helft iets anders aan de hand was.
Wederom van de hele groep zegt iets meer dan 30 procent dat door de pandemie de digitalisering zelfs is afgenomen. Voor 22 procent is er geen verschil waarneembaar geweest op dit punt tussen 2019 en 2020. De cijfers voor Nederland zijn zelfs nog minder goed. 29 procent geeft vorderingen in een hoger tempo te hebben gemaakt. Bij 38 procent van het Nederlandse MKB is aan de rem getrokken.
Wat is digitalisering
Nu is het wel zaak te zien wat men onder “digitalisering” verstaat en wat de situatie in elk land was aan de vooravond van de Covid-19 uitbraak. De enorme groei die in Spanje is vastgesteld (67 procent is meer aan digitalisering gaan doen) heeft er alles mee te maken dat tot eind 2019 het land ver onder het Europese gemiddelde scoorde. De voorsprong van Nederland zorgt er dan ook automatisch voor dat hier minder grote stappen gemaakt kunnen worden. Die stappen hebben daarbij betrekking op “alles”. Van thuiswerkplekken tot een webshop.
Maar ook met die uitleg blijft het eigenaardig dat er zoveel Nederlandse MKB’er zijn die stappen achteruit hebben gezet. De meest genoteerde verklaringen hinten op budgetproblemen. Wat ook opvalt is dat Nederlanders vaker van mening zijn dat ze nog te weinig gedigitaliseerd zijn om de huidige periode zonder kleerscheuren door te komen.
Er is dus nog meer creativiteit van het kanaal en de vendoren nodig om een groot deel de Nederlandse eindklanten in beweging te krijgen.