Een van de Britse tech websites wees gisteren op een onderzoek waaruit blijkt dat consumenten steeds minder vertrouwen hebben in organisaties. Bedrijven, instellingen en overheidsdiensten worden met argus ogen bekeken en dat zou vooral door de AVG komen.
Onderbouwing claim
Wie een dergelijke claim neerlegt moet die wel goed onderbouwen. Dat is hier niet het geval. De bron van de quote is een software dienstverlener. Die heeft 100 IT profis bij organisaties laten interviewen. Van die groep zegt tweederde het gevoel te hebben dat de situatie is verergerd. Iedere serieuze marktonderzoeker ziet hier een opeenstapeling van fouten. Bij redacteuren zullen vooral de clickbait alarmbellen afgaan.
Niet gehinderd door het voorafgaande kan het onderwerp tegen het licht worden gehouden. Dat kan door een iets andere vraag te stellen namelijk: “wat merken Nederlandse IT verkopers en leveranciers van de AVG?”
Niet hoog op de agenda
Als we kijken naar de honderden (!) interviews die de laatste jaren door ITchannelPRO zijn gevoerd dan valt direct een ding op. Het onderwerp komt wel ter sprake, maar het staat op een enkele uitzondering na nergens hoog op de agenda. Men noemt het onderwerp zijdelings om aan te geven dat het product of de dienst aan de regels voldoet. De drieletterige afkorting wordt ook wel eens genoemd als een horde voor (sales) activiteiten die daarom zijn aangepast. Nog nooit is gehoord dat de verhouding tussen klant en leverancier door de AVG blijvend en in negatieve zin is veranderd.
Collectieve AVG ophef
Toen de contouren van de AVG duidelijk werden was er bij bedrijven echt wel een hoop gemopper te horen, want men vreesde de houding van de consument. Dat heeft echt maar kort geduurd. In Nederland is men – al dan niet mopperend – aan de slag gegaan om zoveel mogelijk aan de goede kant van de lijn te blijven. Dat wil niet zeggen dat iedereen zijn/haar zaakjes voor elkaar heeft, maar collectieve ophef en escalaties tot rechtszaken met de AVG als inzet zijn er amper. Dat is toch wel een indicatie voor het vertrouwen dat men heeft in bedrijven en organisaties.