Leveranciers van zakelijk glasvezel moeten er hard aan trekken om levertijden van bestelde verbindingen in lijn te krijgen met de verwachtingen van klanten en ICT-partners. Tegelijkertijd is het belangrijk dat wholesale partners en eindklanten een reëel beeld hebben van de aanleg van glasvezel. Dit waren de belangrijkste conclusies van het discussiepanel dat onder de naam ‘Grillige Klantprocessen’ werd gehouden op de Fiber Vakdag van de Fiber Carrier Association.
Het panel vergeleek de situatie met die van de automobielindustrie, waar een langere levertijd een gegeven is, terwijl bij glasvezel nog altijd de verwachting is dat binnen een aantal weken geleverd kan worden.
Ei van Columbus
Oplossingen werden er ook aangedragen, al werd duidelijk dat er niet één Ei van Columbus het probleem zal gaan verhelpen. Van der Valk gaf, met zijn praktijkervaring als wholesale partner, aan dat het verkrijgen van inzicht door een beter geautomatiseerd bestel- en leverproces goed zou zijn om het bewustzijn bij partners en eindklanten te verhogen. Sundaram en Nicolai gaven aan hier ook al in te investeren. Software-ontwikkelaars in de zaal ontvingen de suggestie met enthousiasme. “De technologie is er klaar voor. We staan te springen om hier te helpen.”
FCA-Academie
Maar er is meer nodig om verwachtingen en levering dichter bij elkaar te brengen. Sundaram denkt hierbij aan het beter trainen van partners en personeel. Het plan van de FCA-Academie, waar zowel Van der Haar, Nicolai als Sundaram zich momenteel hard voor maken, zou hierbij kunnen helpen. De algehele conclusie van het drietal was dat de doorlooptijden van de aanleg van zakelijk glas door eindklanten acceptabel wordt gevonden, zolang er inzicht en communicatie is. Sundaram voegde daar nog aan toe dat partijen in de branche wel ook moeten blijven inzetten op optimalisatie van het proces.