Krampachtig vasthouden aan het oude vertrouwde is veilig. Maar is dat nog wel verstandig in dit tijdperk van verandering?
In de telecomsector is een verandering gaande, die jaren geleden is ingezet met de komst van het internet. Voordat het internet doorbrak, leek de wereld – met de ervaring van nu – relatief traag en eenvoudig. We waren vertrouwd met de werkzaamheden op ons bordje. En het was weer eens wat anders om nieuwe trainingen te volgen en kennis op te doen over het internet en digitale televisie. Daar lagen tenslotte de kansen om geld te verdienen.
We lijken te worden ingehaald door ons succes en het verlangen naar meer, mooier, groter en sneller. De kosten om het netwerk te laten meegroeien, overstijgen de inkomsten die nodig zijn om minimaal quitte te draaien. Dankzij snel handelen kan met de nieuwste technologie een goedkoper netwerk worden gebouwd dat meer kan en minder kost. De technologie is er, maar de investering om te starten is vaak niet meegenomen in de plannen voor de lange termijn. Daarmee worden we gedwongen om te doen wat we altijd deden met het netwerk dat er altijd al was. Meestal krijg je dan wat je altijd kreeg en lijkt vernieuwing niet meer mogelijk. Stilstand is dan achteruitgang.
De kracht van verandering en wil tot vernieuwing ligt in het loslaten van oude gedachtes, het durven afstappen van vertrouwde businessmodellen en het starten van de voorbereidingen om de nieuwe reis te maken. Daarbij moeten we eerst investeren – en korte financiële zekerheid inleveren – om er uiteindelijk meer voor terug te krijgen.
Mijn expedities in de bergen hebben me geleerd dat je altijd angst voelt als je uit je comfortzone stapt. Maar die angst krijg je exponentieel terug in geluk en voldoening als je de stap alleen al durft te maken. Laat de touwtjes vieren en geef jezelf de ruimte. Durf los te laten en je zal zien dat je er iets moois voor terug krijgt.
Wilco Dekker stapt graag van het gebaande pad af en blikt daarbij vooruit om nieuwe routes te ontdekken. Niet alleen binnen zijn werk als Technologie Strateeg bij VodafoneZiggo maar ook daarbuiten. In 2019 beklom hij met succes de Mount Everest.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4